Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Těšínské tramvaje po deseti letech existence zastavily hraniční kontroly

  8:32aktualizováno  8:32
Z Těšína nevyjížděly jen vlaky co čtvrthodinu, jak zpívá Jaromír Nohavica. Zhruba před sto lety se ve městě dobře dařilo i tramvajové dopravě. Pak je zabrzdily hraniční kontroly.

Pohled na výhybnu tramvají před Hlavním mostem. Pohlednice pochází z roku 1911. Cena jízdného tehdy činila 12 haléřů za dospělou osobu a 6 haléřů za dítě. | foto: REPRO | Kniha Český Těšín, Příběh města na levém břehu řeky

Vznik tramvajové trati souvisel víceméně s vlaky. Na konci 19. století totiž Těšínem začala vést významná Košicko-bohumínská dráha. Díky tomu se stalo město významným dopravním uzlem. „Nádraží však stálo v poli za městem a lidé museli používat kočáry. Pro zjednodušení spojení s centrem zažádalo město roku 1909 o povolení na stavbu elektrické dráhy,“ popisuje zrod tramvajové dopravy mluvčí českotěšínské radnice Dorota Havlíková.

Fotogalerie

Poprvé se cestující tramvají svezli 12. února roku 1911. První oficiální jízda tří vyzdobených vagonů trvala deset minut. Trať o délce 1 793 metrů vedla z ulice Bielské přes náměstí a po příkré ulici Hluboké na dnešní polské straně hranice přes most Družby až k vlakovému nádraží.

Celkem měla trasa těšínské tramvaje dvanáct zastávek. Trať svého času obsluhovalo 21 osob. Jízdné činilo 12 haléřů za dospělou osobu a 6 haléřů za dítě. První den bylo prodáno 4 tisíce jízdenek. 

Důsledné kontroly znemožnily plynulý provoz

Tramvaj jezdila dál i po 1. světové válce a následném rozdělení města v roce 1920. Problémy však nově působily například důkladné kontroly na hraničním mostě. Kromě pasažérů se prohledával vnitřek vozu a podvozek, což znemožňovalo plynulý provoz dopravy. V roce 1921 tak byla trať uzavřena, vozy rozprodány a koleje s trolejemi byly do roku 1923 demontovány. 

Historii tratě dnes připomíná například pamětní deska, která stojí na ulici Dojazdowa, nebo kus kolejí, který se podařilo vrátit jako připomínku do dlažby na polském náměstí. Na české straně tramvajovou historii připomíná rozeta na budově nádraží, do které bylo uchyceno trolejové vedení. 

A aktuálně tradici těšínských tramvají oživuje i parta nadšenců z fotoklubu „Pod Zvonek“ sdružujícím jedenáct autorů. Nadšenci připravili nevšední fotografickou výstavu, při níž nafotili pohledy na trasu tramvajové linky přesně z míst, odkud je kdysi zachytil hledáček již nežijících autorů pohlednic.

Fotografové přefotili místa, kudy vedly koleje

„Každé z dvanácti zastávek již neexistující trasy těšínské tramvaje věnujeme čtyři snímky s reprodukcí staré pohlednice,“ řekl českotěšínský fotograf Martin Podžorný. 

Fotografové museli každou starou fotku analyzovat a hledat přesné místo, odkud byla pořízena. „Pak jsme obcházeli staré činžovní domy na trase, klepali na dveře bytů a vysvětlovali majitelům náš záměr. K některým jsme se museli vracet opakovaně, aby nám nakonec uvěřili,“ vylíčil úskalí projektu Podžorný s tím, že s nápadem na výstavu přišel jeho kolega Zdeněk Huczala.

Na výsledek snahy nadšenců se lze podívat ještě několik týdnů. Výstava Zastávky těšínské tramvaje včera a dnes potrvá v Galerii Městského úřadu Českého Těšína až do 31. března.

Autor:


Nejčtenější

Pustevny získají stezku v oblacích, na nápor turistů není místo připravené

Plánovaná podoba stezky v oblacích na Pustevnách.

Stavba panoramatické stezky na Pustevnách pokročila, veřejnosti se má otevřít ještě letos. Projekt, který se...

Ať chcípne, psali lidé pod fotku kurdského novorozence. Policie je obvinila

Ilustrační snímek

Již několik měsíců řeší policie na Třinecku nenávistné komentáře, které se na sociální síti šířily na adresu dítěte s...



Olomouc - Ostrava 1:4, vítězové se dotáhli na Slavii, Diop má hattrick

Střelec druhého ostravského gólu Dame Diop (vlevo) se raduje s Martinem Fillem,...

Ostravští fotbalisté se v tabulce první ligy dotáhli na třetí Slavii. V dohrávce 5. kola nečekaně vysoko zvítězili v...

Bohemians - Ostrava 0:1, rozhodli bratři Šašinkové. A Baník je čtvrtý

Milan Baroš (vpravo) z Ostravy pod tlakem Davida Bartka z Bohemians,.

Souboje, snaha, velmi slušná divácká kulisa. A dlouho žádné góly. Až z jedné z posledních akcí zápasu udeřil hostující...

Bakala před komisi k OKD nepřišel. Necháme ho předvést, vzkázal Černohorský

Podnikatel, investor a filantrop Zdeněk Bakala.

Sněmovní vyšetřovací komise k prověření privatizace OKD se usnesla, že nechá předvést policií Zdeňka Bakalu, protože se...

Další z rubriky

Výměny potrubí omezují dopravu i dodávky vody v Moravskoslezském kraji

Ilustrační snímek

Cestování po Moravskoslezském kraji dokážou znepříjemnit nejen opravy silnic, ale i rekonstrukce vodovodních a...

Festivalu Colours of Ostrava se daří i ekonomicky, zdvojnásobil zisk

Zlata Holušová hledá interprety pro Colours of Ostrava na festivalech po celém...

Nejlepší rok ve své historii loni zaznamenala společnost Colour Production Zlaty Holušové, pořádající od roku 2002...

V Bohumíně už funguje nový kruhový objezd. Ještě ho čeká krátká uzavírka

Kruhový objezd u Turnova bude bezpečnější. (ilustrační snímek)

Řidiči už v Bohumíně na Karvinsku jezdí po novém kruhovém objezdu, který má zjednodušit dopravu u průmyslových podniků...

Najdete na iDNES.cz