Z Ostravy zmizí spřažené tramvajové soupravy. Moderní náhradu dodá Škoda

  8:00aktualizováno  8:00
První vůz s řidičem, druhý, připřažený, bez dozoru. V Ostravě jsou spřažené tramvajové soupravy samozřejmostí několik desetiletí. Ale místní dopravní podnik (DPO) by se jich rád co nejdříve zbavil. Kupuje proto 40 velkokapacitních tramvají za 1,96 miliardy.

Zatím spíše ilustrační vizualizace škodovácké tramvaje. Její design se teprve bude vyvíjet. | foto: DPO

„Ve druhých vozech je častější výskyt vandalství i jiných nežádoucích jevů. Lidé se tam cítí méně bezpečně než ve vozech s řidičem,“ vysvětluje ředitel DPO Daniel Morys.

Místo souprav sestavovaných nejčastěji z vozů typu T3, které pomalu dosluhují, by měly v blízké budoucnosti jezdit po městě moderní velkokapacitní tramvaje dlouhé 26,5 metru, do nichž se vejde až 200 cestujících. Samozřejmostí v nich budou bezpečnostní kamery.

DPO právě uzavřel souboj dvou českých a dvou zahraničních firem (Škoda, Stadler, CAF, Inekon) o zakázku na dodávku čtyř desítek těchto dlouhých vozů. Přesto, že soutěžila i švýcarská firma Stadler, která nyní Ostravě dodává 40 středněkapacitních tramvají, tentokrát zvítězila česká firma se sídlem v Plzni - Škoda Transportation. Ta dodala Ostravě tramvaje poprvé a naposledy na přelomu tisíciletí.

„Tato firma splnila všechny podmínky soutěže, zavázala se, že nám ušije tramvaj na míru a nabídla nejnižší cenu,“ zdůvodnil Morys výsledky veřejné zakázky, kterou pro DPO organizovala firma MT Legal.

Nový vůz bude nízkopodlažní a klimatizovaný

Tatáž společnost připravila i předešlou soutěž na menší tramvaje, kterou vyhrála firma Stadler, jejíž dva prototypy nyní vozí cestující na lince 4 a usilují o získání povolení provozu od Drážního úřadu.

Stejný proces takzvané homologace čeká i vítěze soutěže na velkokapacitní tramvaj, pokud podepíše 19. září smlouvu s DPO. Půjde totiž také o nový typ vozu. První se na ostravských kolejích objeví za dva roky. V té době má začít jeho testování. Morys chce ale proces uspíšit tak, aby v září 2020 už byly tramvaje schválené pro běžný provoz.

Stejně jako nová tramvaj dodávaná Stadlerem bude i nový škodovácký vůz plně nízkopodlažní a klimatizovaný, vybavený kamerami, wi-fi i USB konektory a bude mít i tři otočné podvozky, které zajišťují větší komfort jízdy a nižší hlučnost než staré typy pevných podvozků.

Vůz bude dosahovat rychlosti až 80 kilometrů za hodinu, což zatím v běžném provozu v Ostravě využít nelze, ale za pár let to možné bude.

O dotaci nyní žádat nemohou

„Poslední soutěž nám potvrdila, že větší konkurence mezi zahraničními a českými výrobci tramvají je velmi výhodná pro dopravce a především pro cestující. Po letech stagnace nutí české firmy k dalšímu vývoji,“ líčí Morys.

Zatímco většinu tramvají od Stadlera bude DPO hradit z evropských dotací (na jednu získá až 85 procent z pořizovací ceny 28,5 milionu), větší tramvaje je připraven zaplatit sám. S pomocí města.

„Zastupitelé už nám schválili předběžný úvěr. Zřejmě si peníze půjčíme od města, které je našim vlastníkem. Vyjde nás to nejlevněji, protože město může na rozdíl od nás čerpat úvěr z Evropské investiční banky s nízkým úrokem,“ říká Morys.

Podle něj je podnik připraven půjčku splácet. „Nyní nemáme možnost žádat evropské dotace. Jsme v jejich čerpání velmi úspěšní. Získali jsme, co se dalo. Pokud se ale taková šance do roku 2020 znovu naskytne, využijeme ji,“ dodal.

Nejčtenější

V Letech u Prahy hořel sklad odpadu, hasiči požár likvidovali 21 hodin

Požár haly v Letech u Prahy je vidět na kilometry daleko. Kouř je cítit až v...

Téměř 21 hodin likvidovali hasiči v Letech u Prahy požár haly se 600 tunami elektroodpadu určeného k recyklaci. Zápach...

Na okraji Třince se v noci srazil kamion s dodávkou, zemřeli čtyři lidé

Tragická nehoda v Třinci si vyžádala čtyři mrtvé. (11. 11. 2018)

V Třinci-Neborech na Frýdecko-Místecku se v noci stala tragická dopravní nehoda. Při střetu kamionu s dodávkou tam...

Ženu paralyzovaly bludy. Zřejmě jako první Češka bojuje s následky malárie

Komáři trápí hlavně v oblastech s vydatnými srážkami a v oblastech záplav.

Nedbala doporučení lékařů a při návštěvě Ugandy neužívala antimalarika. Po návratu domů onemocněla 49letá žena z...

Karviná - Sparta 1:3, hosté po pauze vydřeli obrat proti deseti

Fotbalisté Sparty slaví třetí branku v utkání proti Karviné. Z pokutového kopu...

Fotbalisté Sparty poprvé od poloviny září zvítězili v nejvyšší soutěži na hřišti soupeře. Proti Karviné, která hrála...

Opava - Ostrava 2:1, slezské derby pro domácí, hosté jen snížili

Slezské derby mezi fotbalisty Baníku Ostrava (v bílém) a Opavy probíhalo v...

První slezské derby v nejvyšší soutěži po třinácti letech vyhráli fotbalisté Opavy. Vítězství 2:1 nad Ostravou, které...

Další z rubriky

Do nového centra pro nevidomé v Ostravě se dostanou i vozíčkáři

Kniha v Brailově písmu

Lidem z Moravskoslezského kraje, kterým slábne zrak, nebo oslepnou, pomáhají od roku 1991 odborníci krajského...

Ostravské stopy: Ostrava je divadelní kotel, říká polský režisér Kempinsky

Domovskou scénou režiséra Grzegorze Kempinského je divadlo v Katovicích. Z...

Ostrava je podle něj divadelní kotel. Polský režisér Grzegorz Kempinsky bydlí v Katovicích a za tři čtvrtě hodiny je...

Ochranáři se přou s Lesy ČR o těžké stroje a noční těžbu v Beskydech

Těžký lesní stroj harvestor v akci.

Ochráncům přírody vadí obří stroje, které v lesích těží dřevo. Podle nich jsou i v místech, kde by být neměly. Navíc...

Najdete na iDNES.cz