Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Švýcarské tramvaje pro Ostravu vymýšlejí pražští konstruktéři

  16:02aktualizováno  16:02
Tango NF2 Ostrava. Takový je zatím pracovní název tramvají, které brzy začne vyrábět švýcarská firma Stadler pro moravskoslezskou metropoli. První vůz má do Ostravy dorazit příští rok v únoru.

První návrh nové tramvaje pro Ostravu, který vyvolal rozporuplné reakce. | foto: Repro: prezentace firmy Stadler

Jezdit ale bude nějaký čas jen po kolejích uvnitř firmy Ekova, což je dceřiná firma Dopravního podniku Ostrava. Tam musí absolvovat všechny zkušební jízdy a testy nezbytné pro získání povolení k přepravě cestujících. Zkušební provoz po městě lze očekávat v červnu 2018, nasazení do ostrého provozu v srpnu.

První návrh vzhledu nové tramvaje přivezli ve čtvrtek zástupci Stadleru ukázat vedení Dopravního podniku Ostrava. „Teď budeme asi dva měsíce pracovat na doladění konečné podoby tramvaje. Ostrava má právo mluvit do toho, jak bude vypadat vůz, který by měl být tváří města. A může si vymyslet i originální název,“ uvedl Peter Jenelten, viceprezident Stadleru.

Podotkl, že rodinná firma sídlí ve Švýcarsku, ale má pobočky v několika státech včetně konstruktérské kanceláře v Praze. Zaměstnává na sedm tisíc lidí, kteří ročně vyrobí 400 kolejových vozidel. Do Česka ale bude tramvaje dodávat poprvé.

„Dodáme je Ostravě v maximální kvalitě,“ slíbil Jenelten. „Bude to pro nás referenční zakázka pro Česko i celou střední Evropu,“ uvedl.

Prozradil, že ostravské tramvaje budou vznikat v Polsku. Podvozky vyrobí Švýcaři, ocelové skříně asi polská firma Solaris, jejíž divizi tramvají Stadler přebírá. Montáž zajistí polská pobočka firmy Stadler.

„Dosud jsme vyráběli především hliníkové skříně a ocelové si objednávali. To má ale nevýhody, s každou tramvají prodáváte i své know-how. A protože zakázek přibývá, dali jsme přednost společnému podniku,“ řekl Jenelten.

V zimě zatopí, v létě ochladí

Upozornil, že ačkoli ostravské tramvaje budou mít podvozky podobné typu Metelica, který jezdí v Bělorusku, a skříň typu Tango, který jezdí v Evropě, ze 70 procent půjde o odlišnou novinku, kterou vymýšlejí české mozky – pražští konstruktéři. A také některé komponenty budou podle něj dodávat české firmy.

Bohumír Kráčmar, šéf pražské kanceláře Stadleru řekl, že jeho tým dříve pracoval v ČKD, kde se konstruktéři podíleli na vývoji většiny tramvají, které jezdí v českých městech. Už 15 let ale pracují pro zahraniční firmy a vyvíjejí tramvaje pro Evropu.

„Je pro nás ctí pracovat pro Ostravu. Po letech tak máme opět šanci posunout kvalitu tramvají i doma. Někteří tuzemští konkurenti bohužel jen navazovali na to, co jsme vyvinuli v ČKD, ale neudělali žádné zásadní koncepční změny,“ tvrdí Kráčmar.

Parametry nové tramvaje

  • 24,9 metrů dlouhá, stoprocentně nízkopodlažní
  • 127 míst k stání
  • 61 míst k sezení
  • 2 místa pro invalidní vozíky
  • 2 místa pro kočárky
  • 4 dvojkřídlé dveře
  • vybavení: informační a kamerový systém, klimatizace, wi-fi, USB

Ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys je přesvědčený, že švýcarské tramvaje přinesou do města nový komfort cestování.

„Budou stoprocentně nízkopodlažní. Všechny čtvery dveře budou mít dvě křídla, což umožní rychlejší a bezpečnější nástup i výstup cestujících, a také zavírání. Kromě toho půjde o první tramvaje vybavené kvalitní vzduchotechnikou, která bude v zimě topit a v létě chladit. To, co tady zatím neznáme, je dnes v Evropě standardem,“ líčil.

K vybavení každého nového vozu budou podle něj patřit také moderní technologie, tedy informační systémy, bezpečnostní kamery, USB konektory pro dobíjení mobilních telefonů či připojení k internetové síti prostřednictvím wi-fi.

„Podepsali jsme smlouvu na čtyřicet tramvají za více než miliardu. Většinu ze 30 vozů dostaneme příští rok, poslední kusy v roce 2019. Posledních 10 tramvají máme jen předjednaných,“ upřesnil Morys.

„Je to začátek modernizace vozového parku pro městskou dopravu. V brzké době vypíšeme výběrové řízení na čtyřicet nových velkokapacitních tramvají,“ dodal ostravský radní pro dopravu Lukáš Semerák.



Nejčtenější

Starostka objevila v penzionu bezmocné seniory. Zařízení prověřuje policie

Penzion Wendy senior ve Vratimově.

Bezvládné lidi na postelích i ženu s otevřenou ranou na noze našla při návštěvě nového penzionu Wendy senior ve...

A kde jsou ti diváci? Zlatá tretra řešila, proč se tribuny nenaplnily

Český dálkař Radek Juška si doletěl pro šesté místo.

Tahle Zlatá tretra je jiná než předchozí ročníky, uvědomoval si takřka každý při pohledu na tribuny během středečního...



Radar hlásí 44 tisíc překročení rychlosti. Za jeden měsíc a v jedné ulici

Instalace úsekových radarů v Rosicích nad Labem se podle pardubických strážníků...

I více než trojnásobnou rychlostí, než je povoleno, jezdí řidiči Pekařskou ulicí v Opavě. Kontrolní radar tam za pouhý...

Na šachtě byl týden. Od smrti na Dukle jej zachránila nezkušenost

Vladimír Vlček nastoupil na Duklu jen týden před tragickou událostí z roku 1961.

Vladimír Vlček nastoupil na Důl Dukla jen pár dní před tragédií, při níž zemřelo 108 horníků. Za svůj život vděčí...

Ostudná místa Ostravy: módní dům, čtvrť plná odpadků nebo zastávka hrůzy

V tak zuboženém stavu bylo Přednádraží v Ostravě-Přívozu loni v červnu, od té...

Silnice, které k dokončení chybí „pouhých“ čtyři sta metrů, nebo polorozpadlá někdejší železničářská kolonie. Také...

Další z rubriky

VIDEO: Naděje zemědělství. Studenti soutěžili ve zručnosti s traktory

Na statku v Oticích se v pátek utkali nejlepší mladí traktoristé.

Projet úvozem, zvládnout pravoúhlou zatáčku, slalom i osmičku, zacouvat do improvizované garáže, zajet bokem k rampě i...

Radar hlásí 44 tisíc překročení rychlosti. Za jeden měsíc a v jedné ulici

Instalace úsekových radarů v Rosicích nad Labem se podle pardubických strážníků...

I více než trojnásobnou rychlostí, než je povoleno, jezdí řidiči Pekařskou ulicí v Opavě. Kontrolní radar tam za pouhý...

VIDEO: Dopravu v Opavě brzdí uzavírky, zatížení objížděk je extrémní

Ilustrační snímek.

S dalšími změnami musejí tento týden počítat motoristé v Opavě. K uzavírce Krnovské ulice přibyly a přibudou další...

Najdete na iDNES.cz