První návrh nové tramvaje pro Ostravu, který vyvolal rozporuplné reakce.

První návrh nové tramvaje pro Ostravu, který vyvolal rozporuplné reakce. | foto: Repro: prezentace firmy Stadler

Švýcarské tramvaje pro Ostravu vymýšlejí pražští konstruktéři

  • 11
Tango NF2 Ostrava. Takový je zatím pracovní název tramvají, které brzy začne vyrábět švýcarská firma Stadler pro moravskoslezskou metropoli. První vůz má do Ostravy dorazit příští rok v únoru.

Jezdit ale bude nějaký čas jen po kolejích uvnitř firmy Ekova, což je dceřiná firma Dopravního podniku Ostrava. Tam musí absolvovat všechny zkušební jízdy a testy nezbytné pro získání povolení k přepravě cestujících. Zkušební provoz po městě lze očekávat v červnu 2018, nasazení do ostrého provozu v srpnu.

První návrh vzhledu nové tramvaje přivezli ve čtvrtek zástupci Stadleru ukázat vedení Dopravního podniku Ostrava. „Teď budeme asi dva měsíce pracovat na doladění konečné podoby tramvaje. Ostrava má právo mluvit do toho, jak bude vypadat vůz, který by měl být tváří města. A může si vymyslet i originální název,“ uvedl Peter Jenelten, viceprezident Stadleru.

Podotkl, že rodinná firma sídlí ve Švýcarsku, ale má pobočky v několika státech včetně konstruktérské kanceláře v Praze. Zaměstnává na sedm tisíc lidí, kteří ročně vyrobí 400 kolejových vozidel. Do Česka ale bude tramvaje dodávat poprvé.

„Dodáme je Ostravě v maximální kvalitě,“ slíbil Jenelten. „Bude to pro nás referenční zakázka pro Česko i celou střední Evropu,“ uvedl.

Prozradil, že ostravské tramvaje budou vznikat v Polsku. Podvozky vyrobí Švýcaři, ocelové skříně asi polská firma Solaris, jejíž divizi tramvají Stadler přebírá. Montáž zajistí polská pobočka firmy Stadler.

„Dosud jsme vyráběli především hliníkové skříně a ocelové si objednávali. To má ale nevýhody, s každou tramvají prodáváte i své know-how. A protože zakázek přibývá, dali jsme přednost společnému podniku,“ řekl Jenelten.

V zimě zatopí, v létě ochladí

Upozornil, že ačkoli ostravské tramvaje budou mít podvozky podobné typu Metelica, který jezdí v Bělorusku, a skříň typu Tango, který jezdí v Evropě, ze 70 procent půjde o odlišnou novinku, kterou vymýšlejí české mozky – pražští konstruktéři. A také některé komponenty budou podle něj dodávat české firmy.

Bohumír Kráčmar, šéf pražské kanceláře Stadleru řekl, že jeho tým dříve pracoval v ČKD, kde se konstruktéři podíleli na vývoji většiny tramvají, které jezdí v českých městech. Už 15 let ale pracují pro zahraniční firmy a vyvíjejí tramvaje pro Evropu.

„Je pro nás ctí pracovat pro Ostravu. Po letech tak máme opět šanci posunout kvalitu tramvají i doma. Někteří tuzemští konkurenti bohužel jen navazovali na to, co jsme vyvinuli v ČKD, ale neudělali žádné zásadní koncepční změny,“ tvrdí Kráčmar.

Parametry nové tramvaje

  • 24,9 metrů dlouhá, stoprocentně nízkopodlažní
  • 127 míst k stání
  • 61 míst k sezení
  • 2 místa pro invalidní vozíky
  • 2 místa pro kočárky
  • 4 dvojkřídlé dveře
  • vybavení: informační a kamerový systém, klimatizace, wi-fi, USB

Ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys je přesvědčený, že švýcarské tramvaje přinesou do města nový komfort cestování.

„Budou stoprocentně nízkopodlažní. Všechny čtvery dveře budou mít dvě křídla, což umožní rychlejší a bezpečnější nástup i výstup cestujících, a také zavírání. Kromě toho půjde o první tramvaje vybavené kvalitní vzduchotechnikou, která bude v zimě topit a v létě chladit. To, co tady zatím neznáme, je dnes v Evropě standardem,“ líčil.

K vybavení každého nového vozu budou podle něj patřit také moderní technologie, tedy informační systémy, bezpečnostní kamery, USB konektory pro dobíjení mobilních telefonů či připojení k internetové síti prostřednictvím wi-fi.

„Podepsali jsme smlouvu na čtyřicet tramvají za více než miliardu. Většinu ze 30 vozů dostaneme příští rok, poslední kusy v roce 2019. Posledních 10 tramvají máme jen předjednaných,“ upřesnil Morys.

„Je to začátek modernizace vozového parku pro městskou dopravu. V brzké době vypíšeme výběrové řízení na čtyřicet nových velkokapacitních tramvají,“ dodal ostravský radní pro dopravu Lukáš Semerák.