Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Ostravě už vědí, kudy má vést tramvajová trať. Protesty pokračují

  14:25aktualizováno  14:25
Obyvatelé ulice B. Nikodema v Ostravě-Porubě, kteří se báli, že je o klid připraví tramvaje, si oddechnou. Město už nechce budovat novou trať v místě, kde kvůli plánovaným kolejím platila stavební uzávěra, ale lidé si tam nakonec směli postavit domy. Tramvaje mají jezdit po ulici 17. listopadu.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

„Neřídíme se protesty domkařů, protože třeba lidé z paneláků tam tramvaj chtějí. Nechali jsme zpracovat dopravní model, ze kterého plyne, že kapacitně stačí varianta B, tedy po ulici 17. listopadu. Proto ji upřednostníme a dál budeme pokračovat jen v projektové přípravě jediné z původně čtyř navrhovaných variant,“ sdělil ostravský radní pro dopravu Lukáš Semerák.

Trať v ulici B. Nikodema už nepřichází v úvahu. Město preferuje trasu, která se napojí na současnou trať u Slovanu. Dosud vedou koleje jen doleva. Po nových kolejích by tramvaj odbočila na ulici 17. listopadu doprava, dojela k Duze a pokračovala po Průběžné ulici až ke Globusu. Trať má být dlouhá 2,8 kilometru. Má mít šest zastávek. Cena se bude pohybovat pod miliardou.

„Výhodou této trasy bude rychlý ekologický přesun části obyvatel Poruby i Pustkovce k univerzitě, k nemocnici nebo na koupaliště. Další dopravu uvnitř sedmého a osmého obvodu vyřeší menší autobusy na plyn či elektrobusy,“ líčí Semerák.

Nová trať podle něj navíc umožní zrušit porubskou tramvajovou vozovnu a přemístit ji na pozemky za Globus. „Obvod už delší dobu žádá přemístění vozovny, ale není kam. Výstavba nové trati by takovou možnost přinesla. Většina pozemků za Globusem přitom patří městu, kraji nebo státu,“ uvedl radní.

Protesty budou pokračovat

Plánovaná stavba tratě ale budí od počátku silné emoce. Proti příznivcům stojí silná skupina odpůrců. Ti sepsali argumenty v protestní petici a zveřejňují je i na facebookovém profilu „NE nové tramvajové trati v Porubě“. 

Tam se také krátce po oznámení Semeráka objevila podobná reakce, jakou spoluautorka protestní petice Markéta Vysloužilová tlumočila redakci MF DNES.

„Od začátku jsme upozorňovali na to, že tramvajová trať v ulici B. Nikodema je nereálná, mimo jiné proto, že je v rozporu s platným územním plánem. Tím, že město od ní upouští, se pro nás nic nemění. Petice chrání tři ulice: B. Nikodema, 17. listopadu a Průběžnou. Proto budeme v našem protitramvajovém protestu pokračovat tak dlouho, dokud nedocílíme zrušení celého projektu. Chceme, ať se nestaví žádná trať,“ tvrdí Vysloužilová.

Podotkla, že město nezpracovalo na projekt stavby tramvajové tratě investiční záměr a ani nynější preferovaná trasa tak neprošla odbornou oponenturou.

„Neexistuje dokument, který by řekl, zda je projektovaný záměr dobrý, či špatný. A proč vlastně draze stavět a udržovat náročnou trať s kolejemi a trolejemi? Věříme, že levnější ekologickou dopravou budoucnosti jsou elektrobusy,“ dodala Vysloužilová.

V Porubě žádají přemístění vozovny

Zastupitelé Pustkovce opakovaně vyjádřili nesouhlas se stavbou tratě. Poruba se k záměru ještě závazně nevyjádřila. „Čekáme na dokumentaci pro územní rozhodnutí, která ukáže, kudy by tramvaj mohla vést. Předpokládáme, že až město bude mít dokumentaci k dispozici, předloží ji veřejnosti,“ uvedl mluvčí Poruby Martin Otipka.

Potvrdil ale, že radnice už několik let žádá vymístění vozovny, která leží v centru obvodu. „Je to strategická lokalita pro další rozvoj obvodu i města. Zatím však nemáme žádné aktuální informace, jak to chce magistrát řešit,“ dodal.

Semerák tvrdí, že jinde než u Globusu není v Porubě pro vozovnu místo. „Zda tam povede trať, to rozhodneme v prvním čtvrtletí roku 2018. Letos v říjnu či listopadu seznámíme zastupitele Poruby i Pustkovce se všemi podklady. Budou se k nim moci vyjádřit,“ řekl radní.



Nejčtenější

Autobusák dostal za vjetí na přejezd podmínku. Odvolali se on i žalobce

Autobus ve Frýdku-Místku vjel na přejezd těsně před vlakem

Podmínečný trest a zákaz řízení udělil soud 56letému muži, který letos v únoru ve Frýdku-Místku jako řidič autobusu...

Kdyby nastal blackout, na mytí i praní by lidem jako kdysi stačil popel

Na Kamenitém v Beskydech spolek Koliba s Václavem Michaličkou z Muzea...

Kdyby na dlouho vypadly dodávky elektřiny, poradili by si s tím lidé, kteří minulý týden vyrazili na horu Kamenitý v...



Muži vyrývají příběhy lidí do desek. Dřevěná fotoalba jsou hitem

Dominik Čermák (vlevo) a Jan Ševčík jsou úspěšnými výrobci a prodejci dřevěných...

Na začátku byznysu dvou mladých mužů byla spořivost jednoho z nich. Jan Ševčík šel do obchodu a chtěl si pořídit...

Ostravské stopy: Město vypadalo strašně. Špinavá katastrofa, vzpomíná Hryc

Slovenský herec Andrej Hryc má hodně zážitků i ze Stodolní ulice. Jenže jak...

Nejnovější slovenskou kinematografii přijel nedávno na festival Kino na hranici reprezentovat známý slovenský herec,...

Slavný stadion Bazaly v současné podobě končí. Bude se bourat tribuna

Vizualizace stadionu Bazaly po plánované přestavbě.

Do šesti týdnů by měla zmizet hlavní tribuna někdejšího stadionu ostravského Baníku na Bazalech. Město, kterému areál...

Další z rubriky

Fakultní nemocnice Ostrava ukončila audit. Tři šéfové klinik přišli o místo

Areál Fakultní nemocnice s poliklinikou v Ostravě-Porubě.

Ve Fakultní nemocnici Ostrava je opět rušno. Nový ředitel Evžen Machytka dostal do rukou předběžné výsledky auditu a...

Papoušci nebo lamy. Zoo je plná mláďat, právě teď bývají vidět

Papoušek guarouba zlatý se v ostravské zoo zdárně rozmnožuje.

Zoologická zahrada Ostrava se od začátku letošního roku může chlubit už desítkami chovatelských přírůstků, včetně velmi...

Lidé se mohou vyjádřit k tramvajové trati do Poruby a Pustkovce

Plzeňští radní schválili peníze pro výstavbu tramvajových kolejí na Borská...

Lidé, které zajímají plány Ostravy na rozšíření tramvajové tratě do Poruby a Pustkovce, mají konečně šanci zjistit...

Najdete na iDNES.cz