Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Třinec má největší flotilu elektrobusů v republice

  12:45aktualizováno  12:45
Deset nových elektrobusů, které ve čtvrtek slavnostně uvedli do provozu v Třinci, postavilo ocelářské město na špici elektromobility nejen v celorepublikovém žebříčku. Od projektu za 135 milionů korun si místní slibují hlavně vliv na zlepšení životního prostředí.

Při představení nových elektrobusů lidé také vyzkoušeli, kolik se jich do jednoho vejde. Nakonec se dovnitř vměstnalo 107 pomyslných cestujících. (9. března 2017) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Nejsou slyšet, ani cítit. Třineckou městskou hromadnou dopravu posílí deset nových elektrobusů, které nahradí dosavadní klasické dieselové autobusy.

Obyvatelé Třince si nové elektrobusy značky Škoda Electric už mohli prohlédnout. Všech deset, i se speciálně přidělenými SPZ začínajícími 1TE, což je zkratka pro první třinecký elektrobus.

„Pořídili jsme je hlavně s ohledem na jejich vliv na životní prostředí,“ řekla starostka Třince Věra Palkovská. „Ekologie byla hlavním důvodem pro jejich nákup. Do budoucna chceme, aby se elektromobilita rozšířila v Třinci co nejvíce.“

Fotogalerie

Zda se rozšíří i počet elektrobusů, které po Třinci jezdí, zatím není jasné. „Do budoucna bychom rádi získali další elektrobusy, ale je to o dotacích, autobusy jsou hodně drahé,“ vysvětlila starostka hlavní zádrhel při pořizování elektrobusů.

Ty jsou sice primárně výrazně ekologičtější než klasické autobusy s dieselovými motory, jejich cena je ale výrazně vyšší.

„Klasický autobus stojí okolo pěti milionů korun, elektrobus třináct milionů,“ říká Daniel Adamka, generální ředitel společnosti Arriva. Její dceřiná firma, Arriva Morava, elektrobusy v Třinci provozuje. „V rámci jednoho města to je obrovský počin. Stali jsme se největším provozovatelem elektrobusové flotily v České republice. Jak je to na evropské úrovni, nevím, ale jsme hodně vysoko,“ okomentovala nové přírůstky Pavla Struhalová, ředitelka Arriva Morava.

Bez dotace by elektrobusy zůstaly jen snem

Další rozvoj veřejné dopravy využívající elektrický pohon ale podle ní brzdí vysoká cena elektrobusů. „Provozní náklady jsou výrazně nižší než u klasických autobusů. U elektřiny jde zhruba o dvě koruny na kilometr, naftové autobusy se pohybují okolo devíti, deseti korun na kilometr. Ale vstupní náklady jsou brutální, bez dotace bychom je nemohli pořídit.“

„Ekonomicky se taková koupě nevyplatí, dotace je nutnost,“ dodal Adamka. Proto bude do budoucna podle Struhalové záležet hlavně na zájmu měst a na možnosti získat dotaci. Právě její získání bylo nejsložitějším bodem při nákupu nových elektrobusů.

„Od začátku do konce to trvalo rok a tři čtvrtě,“ vzpomíná Struhalová. „Dívali se na nás jako na pošetilce. Ale podpořilo nás jak město, tak výrobce, který vozy na vlastní riziko vyrobil. Teprve minulý týden se totiž rozhodlo o udělení dotace. Žádosti se přitom podávaly v červenci minulého roku. Do minulého týdne jsme tak nevěděli, zda dotaci dostaneme.“

Rekord: Deset nabíjecích stanicí na jednom místě

Elektrobusy jsou schopné najezdit na jedno nabití po městě 110 až 150 kilometrů. Baterie se dobíjejí v depu v noci, každý z elektrobusů má vlastní malé dobíjecí zařízení. Právě kvůli novým elektrobusům totiž vzniklo v Třinci i nabíjecí depo. „Deset nabíjecích stanic na jednom místě je český rekord, více pohromadě jich nikde není,“ řekl Vladislav Sobol ze společnosti ČEZ, která stojany vybudovala.

Rekord v počtu elektrobusů ale třinečtí podle všeho dlouho neudrží. Do konce roku 2018 chce postupně získat dvacet elektrobusů Hradec Králové. Pro srovnání, v Londýně využívá tamní MHD okolo padesáti elektrobusů.

Na zájmu o čistou dopravu se chce podílet i ostravská společnost Ekova Electric, která elektrobusy vyrábí. „Sedm elektrobusů nám jezdí ve Švédsku, další v Bavorsku,“ řekl Tomáš Pittermann, ředitel společnosti Ekova Electric.




Nejčtenější

VIDEO: Skladníci obklíčili ujíždějící zloděje vysokozdvižnými vozíky

Skladníci v akci. Zloděje obklíčili vozíky

Zaměstnanci ostravské prodejny stavebnin společnými silami zadrželi trojici zlodějů, která se pokusila vykrást...

O zásahu skladníků proti zlodějům píší světová média. Z videa je virál

Skladníci v akci. Zloděje obklíčili vozíky

Video, které zachycuje zásah ostravských skladníků proti trojici zlodějů, se stalo hitem nejen tuzemských médií. U...



Ostravskem otřáslo zemětřesení o síle 3,5. S lidmi se zhouply postele

Denní záznam seismografu ve stanici OKC na Ostravsku

Před čtvrtou hodinou ranní probudilo lidi z Ostravska řinčení sklenic či houpání postelí. Podle seismologů oblastí...

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra hned dvou krajských měst v ČR letos zdobí jehličnany, které rodiče zasadili na počest narození svých synů....

Holčička v lese spadla do studny. Ve školce si hrála na schovávanou

Pohled do staré šestimetrové studny v lese, kam spadla čtyřletá dívenka.

Hra v lesní školce na Frýdecko-Místecku dopoledne málem skončila tragédií. Čtyřletá dívka tam totiž při hře na...



Další z rubriky

Studenti v Moravskoslezském kraj zvolili Zemana. Jako jediní v republice

Prezident Miloš Zeman navštívil agrosalon Země živitelka v Českých Budějovicích.

Moravskoslezští středoškoláci by prezidentem zvolili Miloše Zemana. Prezidentskou volbu si v kraji nanečisto zkusilo na...

Řidič v Bohumíně naboural do stromu, vyprostit ho museli pomocí hydrauliky

Řidič prudce naboural do stromu.

Řidič auta naboural v sobotu v ranních hodinách v Bohumíně do stromu. Při nehodě se auto zdeformovalo natolik, že...

VIDEO: Zkoušeli vyjednávat, říká skladník o zlodějích obklíčených vozíky

Skladník Jan Dlouhý na pracovišti, kde před pár dny chytil se svými kolegy...

„Skočil jsem do vozíku a zablokoval jednu stranu,“ popisuje dvacetiletý skladník Jan Dlouhý, jak spolu s kolegy v...



Najdete na iDNES.cz