„Během minulého školního roku, ovlivněného koronavirovou krizí, ztratilo vazbu na spolupracující firmu 23 procent oborů, které na odborné přípravě spolupracují s firmami,“ přiblížil Jan Kelar, expert na odborné vzdělávání z MS Paktu a člen výzkumného týmu.
„Z našeho šetření vyplynulo, že zejména odborné kompetence, praxi a rozvíjení sociálních kontaktů nelze během vynucené distanční výuky zcela nahradit,“ doplnil Martin Navrátil, ředitel Moravskoslezského paktu zaměstnanosti.
Ztráta spojení se projevuje hlavně v praktické části výuky. „Tím se zhoršily podmínky adaptace žáků ve firmách a získávání praktických znalostí a dovedností, protože spolupráce firem a škol je pro následné uplatnění žáků daných oborů v praxi klíčová,“ doplnil Kelar.
Mezi obory nejvíce ohrožené ztrátou kontaktů s praxí patří podle zjištění MS Paktu pekaři, truhláři, kuchaři, ošetřovatelé, autoelektrikáři, obráběči kovů nebo zahradníci.
Na ztrátu kontaktu nedoplácí podle studie jen žáci. „Spolupráce firem se školami má vliv na odborný rozvoj pedagogů, přípravu žáků v reálném firemním prostředí, účast firmy na aktivitách školy či realizaci vyučování ve škole odborníkem z dané firmy,“ podotkl Kelar.
Praktickou výuku se zatím daří udržet
Podle oslovených ředitelů středních škol ale není situace až tak dramatická. „V době covidu naši žáci samozřejmě nemohli chodit na praxe, ale kontakty s firmami jsme neztratili, pořád s nimi spolupracujeme,“ komentoval Jan Durčák, ředitel Střední odborné školy Frýdek-Místek.
Podobně na tom jsou třeba i ve Městě Albrechticích. „S firmami jsme stále v kontaktu, praktická výuka běží,“ potvrdila Lenka Metzlová, ředitelka Střední odborné školy a Základní školy ve Městě Albrechticích. „V určité fázi, kdy se nevědělo, zda se bude ve firmách testovat, jak vše bude probíhat, spolupráce trochu ustala, ale když se žáci mohli vrátit do škol, vše se obnovilo,“ doplnila.