Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stamiliony na nové vlaky. Moderní soupravy začnou jezdit do Beskyd

  17:55aktualizováno  17:55
Doba koženková na železnici mezi Ostravou a Frenštátem pod Radhoštěm skončí. Kraj bude moci díky dotaci vyměnit vlaky staré třicet i více let.

Mezi Ostravou, Frýdkem-Místkem a Frenštátem pod Radhoštěm stále jezdí dieslové lokomotivy řady 754, slangově nazývané brejlovec. Vyráběly se na konci 70. let. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Už jen velká smůla nebo lajdáckost může zabránit tomu, aby Moravskoslezský kraj získal evropskou dotaci 765 milionů korun na nákup pěti souprav nových vlaků.

Na obnovu železničních vozidel pro regionální dopravu vyčlenilo ministerstvo dopravy z evropských fondů 7,7 miliardy korun. Původně se předpokládalo, že si částku mezi sebou rozdělí většina krajů.

Nakonec ale stačily žádosti tří krajů, které vyčerpaly 92 procent dotace. A Moravskoslezský kraj je mezi nimi.

„Projekt byl předložen jako třetí v pořadí (po Jihomoravském a Plzeňském kraji – pozn. red.), a to v době, kdy v rámci výzvy byla dostatečná rezerva prostředků na pokrytí celkových požadavků žadatele,“ potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Nejfrekventovanější trať. A bez trolejí

Příspěvek 765 milionů korun pokryje zhruba 70 procent celkových nákladů. Konečný verdikt musí ještě potvrdit hodnotitelská komise. Podle náměstka hejtmana pro dopravu Jakuba Unucky bude za získané peníze pořízeno pět souprav třívozových vlaků typu push-pull (tlačené-tažené), kde na jedné straně jede lokomotiva a na druhé řídicí vůz.

Moderní vlaky se rozjedou po nejfrekventovanější jednokolejné trati v tuzemsku z Ostravy přes Frýdek-Místek a Frýdlant nad Ostravicí do Frenštátu pod Radhoštěm. Každodenně této trati využívají tisíce lidí, často i turistů mířících do Beskyd.

„Pokud bude vše pokračovat bez problémů, tak první nová souprava vyjede v polovině roku 2020,“ nastínil náměstek Unucka.

Tamní trať navíc dosud není elektrifikovaná, to se stane až za asi sedm let. Než nad kolejemi povedou troleje, potáhnou moderní vozy staré dieselové lokomotivy, teprve poté přijdou na řadu elektrické mašiny.

Další dopravci zatím počkají

Vlaky budou provozovat České dráhy. Kraj s nimi uzavřel smlouvu, takže dopravce se stal příjemcem dotace. Rovněž bude částečným majitelem nových vlaků.

Ale to jen do roku 2023, kdy se budou dopravci na regionální tratě vybírat znovu. A vítěz dostane k užívání i nové vlaky.

Jiný dopravce o dočasné provozování železnice z Ostravy do Frenštátu zájem neměl.

„Nemá smysl, aby se tam na pár roků etabloval nějaký jiný dopravce, protože jsou s tím spojené poměrně vysoké náklady,“ řekl mluvčí společnosti RegioJet Aleš Ondrůj s tím, že do následné soutěže se firma jistě přihlásí.

Kraj chce další peníze i na trať Opava - Český Těšín

Na nové vlaky se těší například ve Frýdlantu nad Ostravicí. „Současný stav vlakových souprav je totiž opravdu velmi špatný. Jezdí zde zastaralé soupravy, které by si již určitě zasloužily odchod do železničního důchodu,“ poznamenal frýdlantský místostarosta David Pavliska.

Unucka interpeloval ministra dopravy Dana Ťoka, aby do evropské výzvy přidal více peněz. Kraj má totiž připravený ještě projekt za zhruba miliardu korun na výměnu starých pantografů, jež jezdí na trati mezi Opavou a Českým Těšínem, za moderní vozy Panter.

„Doufáme, že se nám to povede, byla by velká škoda příležitost promarnit,“ konstatoval Unucka.

Autor:


Nejčtenější

Radar hlásí 44 tisíc překročení rychlosti. Za jeden měsíc a v jedné ulici

Instalace úsekových radarů v Rosicích nad Labem se podle pardubických strážníků...

I více než trojnásobnou rychlostí, než je povoleno, jezdí řidiči Pekařskou ulicí v Opavě. Kontrolní radar tam za pouhý...

Na šachtě byl týden. Od smrti na Dukle jej zachránila nezkušenost

Vladimír Vlček nastoupil na Duklu jen týden před tragickou událostí z roku 1961.

Vladimír Vlček nastoupil na Důl Dukla jen pár dní před tragédií, při níž zemřelo 108 horníků. Za svůj život vděčí...



Nic nezákonného neděláme, tvrdí majitel vratimovského penzionu pro seniory

Podle Petra Jančíka se starostka Vratimova dopustila pomluvy a senioři jsou s...

Dvě obvinění, jedno na neznámého pachatele, druhé opačným směrem na starostku Vratimova, padla v posledních týdnech...

Majitelé si drží parcely, byť je nevyužívají. Noví zájemci hledají marně

Ilustrační snímek

Řada obcí v Moravskoslezském kraji se dlouhodobě potýká s nedostatkem stavebních parcel, i když velké množství jich...

Belgičtí důchodci uvázli na beskydském svahu, zachraňovali je hasiči

Belgickým seniorům museli hasiči pomoci ze strmého kopce v Beskydech.

Nejstrmější neoznačenou cestu si vybral pár osmdesátiletých seniorů z Belgie při prozkoumávání Beskyd. V kopci poblíž...

Další z rubriky

Ostravské stopy: Ostravu se mnou spojuje svět divadla, říká Jan Hřebejk

Jan Hřebejk

Jeden z nejproduktivnějších českých filmařů, režisér Jan Hřebejk, má k Ostravě blízko. Často sahá po spolupráci s...

VIDEO: Naděje zemědělství. Studenti soutěžili ve zručnosti s traktory

Na statku v Oticích se v pátek utkali nejlepší mladí traktoristé.

Projet úvozem, zvládnout pravoúhlou zatáčku, slalom i osmičku, zacouvat do improvizované garáže, zajet bokem k rampě i...

Osoblažsko ožije novými cíli pro turisty, včetně historického nádraží

Osoblažská úzkokolejka na cestě romantickou krajinou Slezské Hané.

Nová lávka ke zřícenině Fulštejn, nádraží ve Slezských Rudolticích v podobě, kterou mělo před stoletím, i relaxační...

Najdete na iDNES.cz