V červnu mezi ostravskými obvody Lhotka a Hošťálkovice narazil Ford Fiesta do stromu. Řidič nepřežil. Celkem ale bylo obětí nehod mnohem méně.

V červnu mezi ostravskými obvody Lhotka a Hošťálkovice narazil Ford Fiesta do stromu. Řidič nepřežil. Celkem ale bylo obětí nehod mnohem méně. | foto: HZS MSK

V Moravskoslezském kraji zemřelo na silnicích o čtvrtinu méně lidí

  • 1
Nikde v zemi se loni nesnížil počet zemřelých na silnicích o tolik, jako v Moravskoslezském kraji. Zatímco v roce 2013 policejní statistiky evidují 68 úmrtí, za předchozích dvanáct měsíců to bylo o devatenáct méně, tedy o čtvrtinu.

„Je to velmi dobrá zpráva, doufáme, že jde o trend,“ komentoval krajský policejní ředitel Tomáš Kužel. V posledních třinácti letech byl nejtragičtějším obdobím rok 2004, kdy v kraji zemřelo 128 lidí.

Policisté to přičítají několika okolnostem. Zlepšuje se stav silnic, mnohé obce investují do bezpečnostních opatření, například osvětlení přechodu. „Také auta jsou bezpečnější. Ze silnic mizejí stařičké škodovky s minimální deformační zónou,“ připomenul Kužel.

Krajský ředitel si myslí, že také chování řidičů je ohleduplnější než v dřívější době. „K tomu jistě přispívá i práce policie. Častější kontroly, ale také prevence.“ Ještě výraznější propad tragických nehod je znát u chodců. V roce jich na silnici zemřelo 21, loni 9.

„Od října do konce roku, tedy v době, kdy jsou chodci vinou delší tmy více ohroženi, jsme loni prováděli mnohem více kontrol. I to snad přispělo k tomu, že v této době žádný chodec v důsledku nehody nezemřel, což je hodně nestandardní,“ řekl Marek Dvořák z vedení krajské dopravní policie.

Výjimkou jsou motorkáři, kterých loni zemřelo sedm, tedy o tři více než předchozí rok. Ne vždy však současně byli viníkem nehody. „Jenže zatímco udělají škod jiným málo, oni na nehodu doplácejí,“ uvedl Kužel. Nejvíce motorkáři vlastní vinou bourali kvůli tomu, že jeli příliš rychle na to, aby pak svůj stroj zvládli.