Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Část tramvají v Ostravě nejezdí. Unavení řidiči odmítají přesčasy

  8:46aktualizováno  8:46
V Ostravě chybí řidiči tramvají. Situace je tak kritická, že dopravní podnik ve středu poprvé nevypravil sedminu až polovinu spojů na linkách 6, 9 a 10. Stejná situace může být i ve čtvrtek. Unavení řidiči totiž odmítají přesčasy nebo šli na nemocenskou.
Tramvaje v centru Ostravy.

Tramvaje v centru Ostravy. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Nemilé překvapení tak zažilo ve středu mnoho z lidí, kteří v Ostravě čekali na tramvaj. Část spojů vůbec nevyjela z depa.

„Děláme, co se dá, ale ve čtvrtek se bude situace zřejmě opakovat,“ přiznal náměstek Dopravního podniku Ostrava (DPO) David Mlčák.

Podnik na to upozornil cestující už v úterý na svých webových stránkách krátkým prohlášením: „Vážení cestující, z provozních důvodů je omezen provoz na tramvajových linkách č. 6, 9 a 10. Použijte, prosím, spoje souběžně jedoucích linek. Omlouváme se a děkujeme za pochopení.“

Tato zmínka bez bližších podrobností sice zanikla mezi dalšími informacemi o výlukách či uzávěrách, ale MF DNES zjistila, že důvodem pro omezení sedminy spojů na lince 6 a poloviny na linkách 9 a 10 je v tomto případě krizová personální situace.

Podniku totiž dlouhodobě chybí řidiči. A mnozí z těch, které má, už jsou tak unavení a naštvaní, že odmítají sloužit další přesčasy.

Řidiči padají únavou, říká odborář

„Od začátku roku jsem odjezdil už čtrnáct přesčasových směn ve dnech svého volna. Nevadí mi to, jsem mladý, ale jiní kolegové už jsou tak unavení, že odmítají sloužit směny navíc. A hodně jich šlo na nemocenskou,“ líčí jeden z řidičů.

Potvrdil to i Ivo Protivínský, šéf odborů DOSIA v DPO. „Řidiči už únavou padají na hubu. Mnozí jsou navíc naštvaní, že vedení podniku nesplnilo očekávání, že od dubna začne proplácet svátky. Možná i to je důvod, proč je teď tak velká nemocnost, ale do hlavy lidem samozřejmě nevidím,“ říká Protivínský.

Podle něj odboráři už v roce 2013 upozorňovali tehdejší vedení města na to, že pokud podnik nezvýší mzdy řidičům i kvalifikovaným dělníkům, budou dál odcházet a jejich nedostatek se jednou projeví právě tím, že nevyjedou spoje.

„Zatímco průměrná mzda řidičů dopravních podniků je v Praze 35 tisíc korun hrubého, v Brně 29 886 a v Plzni 28 166 korun, tak v Ostravě jen 24 688. Za poslední čtyři roky jsme se v pomyslném žebříčku 16 dopravních podniků v zemi propadli z pátého na osmé místo. Při současné situaci na trhu práce není divu, že nám chybí stále víc řidičů i kvalifikovaných dělníků, jako jsou třeba svářeči či zámečníci, jejichž průměrná mzda je u nás jen 22 tisíc hrubého,“ říká šéf odborů.

Primátora Ostravy Tomáše Macuru i jeho náměstka pro dopravu Lukáše Semeráka situace v dopravním podniku zaskočila. Oba se o ní dozvěděli až ve středu ráno.

Dopravce se s odbory sejde ve čtvrtek ráno

„Před třemi týdny jsme jednali se zástupci obou odborových organizací z dopravního podniku. Shodli jsme se na tom, že chceme, aby jim vzrostly mzdy nad rámec kolektivní smlouvy. Měl jsem dojem, že odcházeli spokojení,“ uvedl Macura.

„Pravda je, že odboráři očekávali zvýšení mezd a změnu v proplácení svátků co nejdříve, asi od 1. dubna, protože před námi jsou dva velikonoční a dva květnové svátky. Jenže vedení DPO oznámilo, že chystá změny až od 1. července, což řidiče naštvalo,“ říká Semerák, který chce prosadit rychlejší změny.

Šéf DPO Daniel Morys ujistil, že situaci řeší společně s odbory, znovu se sejdou hned ve čtvrtek ráno.

„Počítali jsme se zvýšením mezd i úhradou svátků až od 1. července, protože dřív nelze změnit informační systém podniku. Svátky neurychlíme, ale zkusíme se dohodnout na dřívějším zvýšení mezd,“ nastínil Morys.



Nejčtenější

Radar hlásí 44 tisíc překročení rychlosti. Za jeden měsíc a v jedné ulici

Instalace úsekových radarů v Rosicích nad Labem se podle pardubických strážníků...

I více než trojnásobnou rychlostí, než je povoleno, jezdí řidiči Pekařskou ulicí v Opavě. Kontrolní radar tam za pouhý...

Na šachtě byl týden. Od smrti na Dukle jej zachránila nezkušenost

Vladimír Vlček nastoupil na Duklu jen týden před tragickou událostí z roku 1961.

Vladimír Vlček nastoupil na Důl Dukla jen pár dní před tragédií, při níž zemřelo 108 horníků. Za svůj život vděčí...



Majitelé si drží parcely, byť je nevyužívají. Noví zájemci hledají marně

Ilustrační snímek

Řada obcí v Moravskoslezském kraji se dlouhodobě potýká s nedostatkem stavebních parcel, i když velké množství jich...

Belgičtí důchodci uvázli na beskydském svahu, zachraňovali je hasiči

Belgickým seniorům museli hasiči pomoci ze strmého kopce v Beskydech.

Nejstrmější neoznačenou cestu si vybral pár osmdesátiletých seniorů z Belgie při prozkoumávání Beskyd. V kopci poblíž...

Jak Čech poznal velkou zem. Vychodil: Rusové během noci postaví raketu

SLAVNÁ VÝHRA. V srpnu 2010 v předkole Evropské ligy Novosibirsk doma porazil...

Když vytočíte jeho číslo, začne místo klasického vyzvánění dunět píseň It’s my life od americké skupiny Bon Jovi. Ale...

Další z rubriky

Ostrava schválila, že se stavba tramvajové trati obejde bez souhlasu obvodů

Tramvaje v centru Ostravy.

Radní Ostravy získali trumf, který městu umožní stavět trať ke Globusu přes Porubu a Pustkovec bez ohledu na postoj...

Majitelé si drží parcely, byť je nevyužívají. Noví zájemci hledají marně

Ilustrační snímek

Řada obcí v Moravskoslezském kraji se dlouhodobě potýká s nedostatkem stavebních parcel, i když velké množství jich...

Opavští dál shání firmu na vyhřívaný trávník, v azylu budou i v říjnu

Opavští fotbalisté slaví postup do první ligy. Na první skutečně domácí utkání...

Prvních sedm domácích prvoligových zápasů neodehraje SFC Opava na svém stadionu. Městu se nedaří najít zhotovitele pro...

Najdete na iDNES.cz