Tramvaje v centru Ostravy.

Tramvaje v centru Ostravy. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Část tramvají v Ostravě nejezdí. Unavení řidiči odmítají přesčasy

  • 82
V Ostravě chybí řidiči tramvají. Situace je tak kritická, že dopravní podnik ve středu poprvé nevypravil sedminu až polovinu spojů na linkách 6, 9 a 10. Stejná situace může být i ve čtvrtek. Unavení řidiči totiž odmítají přesčasy nebo šli na nemocenskou.

Nemilé překvapení tak zažilo ve středu mnoho z lidí, kteří v Ostravě čekali na tramvaj. Část spojů vůbec nevyjela z depa.

„Děláme, co se dá, ale ve čtvrtek se bude situace zřejmě opakovat,“ přiznal náměstek Dopravního podniku Ostrava (DPO) David Mlčák.

Podnik na to upozornil cestující už v úterý na svých webových stránkách krátkým prohlášením: „Vážení cestující, z provozních důvodů je omezen provoz na tramvajových linkách č. 6, 9 a 10. Použijte, prosím, spoje souběžně jedoucích linek. Omlouváme se a děkujeme za pochopení.“

Tato zmínka bez bližších podrobností sice zanikla mezi dalšími informacemi o výlukách či uzávěrách, ale MF DNES zjistila, že důvodem pro omezení sedminy spojů na lince 6 a poloviny na linkách 9 a 10 je v tomto případě krizová personální situace.

Podniku totiž dlouhodobě chybí řidiči. A mnozí z těch, které má, už jsou tak unavení a naštvaní, že odmítají sloužit další přesčasy.

Řidiči padají únavou, říká odborář

„Od začátku roku jsem odjezdil už čtrnáct přesčasových směn ve dnech svého volna. Nevadí mi to, jsem mladý, ale jiní kolegové už jsou tak unavení, že odmítají sloužit směny navíc. A hodně jich šlo na nemocenskou,“ líčí jeden z řidičů.

Potvrdil to i Ivo Protivínský, šéf odborů DOSIA v DPO. „Řidiči už únavou padají na hubu. Mnozí jsou navíc naštvaní, že vedení podniku nesplnilo očekávání, že od dubna začne proplácet svátky. Možná i to je důvod, proč je teď tak velká nemocnost, ale do hlavy lidem samozřejmě nevidím,“ říká Protivínský.

Podle něj odboráři už v roce 2013 upozorňovali tehdejší vedení města na to, že pokud podnik nezvýší mzdy řidičům i kvalifikovaným dělníkům, budou dál odcházet a jejich nedostatek se jednou projeví právě tím, že nevyjedou spoje.

„Zatímco průměrná mzda řidičů dopravních podniků je v Praze 35 tisíc korun hrubého, v Brně 29 886 a v Plzni 28 166 korun, tak v Ostravě jen 24 688. Za poslední čtyři roky jsme se v pomyslném žebříčku 16 dopravních podniků v zemi propadli z pátého na osmé místo. Při současné situaci na trhu práce není divu, že nám chybí stále víc řidičů i kvalifikovaných dělníků, jako jsou třeba svářeči či zámečníci, jejichž průměrná mzda je u nás jen 22 tisíc hrubého,“ říká šéf odborů.

Primátora Ostravy Tomáše Macuru i jeho náměstka pro dopravu Lukáše Semeráka situace v dopravním podniku zaskočila. Oba se o ní dozvěděli až ve středu ráno.

Dopravce se s odbory sejde ve čtvrtek ráno

„Před třemi týdny jsme jednali se zástupci obou odborových organizací z dopravního podniku. Shodli jsme se na tom, že chceme, aby jim vzrostly mzdy nad rámec kolektivní smlouvy. Měl jsem dojem, že odcházeli spokojení,“ uvedl Macura.

„Pravda je, že odboráři očekávali zvýšení mezd a změnu v proplácení svátků co nejdříve, asi od 1. dubna, protože před námi jsou dva velikonoční a dva květnové svátky. Jenže vedení DPO oznámilo, že chystá změny až od 1. července, což řidiče naštvalo,“ říká Semerák, který chce prosadit rychlejší změny.

Šéf DPO Daniel Morys ujistil, že situaci řeší společně s odbory, znovu se sejdou hned ve čtvrtek ráno.

„Počítali jsme se zvýšením mezd i úhradou svátků až od 1. července, protože dřív nelze změnit informační systém podniku. Svátky neurychlíme, ale zkusíme se dohodnout na dřívějším zvýšení mezd,“ nastínil Morys.