Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

V tramvaji bude od léta stačit na zaplacení jízdy bankovní karta

  • 19
Převratnou novinku chystají od poloviny příštího roku zaměstnanci ostravského dopravního podniku ve spolupráci s krajským dopravním integrovaným systémem. Za jízdu tramvají půjde zaplatit běžnou bankovní kartou.

Soumrak klasických papírových lístků pro přepravu v ostravské MHD začne v polovině příštího roku. V tramvajích, autobusech i trolejbusech bude lidem k zaplacení jízdného stačit přiložení běžné bankovní karty k terminálu. Žádné lístky, žádné zdržování.

„Spolupracujeme s ostravským dopravním podnikem na tom, aby šlo od léta příštího roku platit bankovní kartou,“ řekl manažer společnosti Visa Europe František Jungr. „Jde o v České republice převratný způsob placení, srovnatelný například s Londýnem. Technicky by šlo takto platit už nyní, technologii na to ostravský dopravní podnik má, musíme ale ještě doladit některé detaily,“ dodal.

Technologii, která za několik měsíců umožní platit běžnými bankovními kartami, ale mohou lidé v ostravské MHD využívat už od neděle 1. listopadu.

S elektronickou peněženkou už začali

„Od neděle spouštíme nový způsob odbavování cestujících prostřednictvím takzvané elektronické peněženky,“ řekl Aleš Stejskal, jednatel společnosti Koordinátor ODIS, zajišťující integrovaný dopravní systém v Ostravě. „Nové čtečky, které byly nainstalovány do všech vozidel MHD, umožní cestujícím s ODIS kartou pořídit při nástupu do vozidla MHD v Ostravě jednorázovou elektronickou jízdenku.“

S novou elektronickou jízdenkou přichází i výhody snižující konečnou cenu jízdy pro některé cestující.

„Při přiložení karty k terminálu se automaticky odečte cena za jízdu, dvacet korun, pokud ale cestující vystoupí dříve, než uběhne deset minut jízdy, šest korun se mu odečte, za jízdu tedy zaplatí jen čtrnáct korun – stejně, jako kdyby si koupil elektronickou jízdenku,“ vysvětlil nový systém odbavování cestujících Jaroslav Šimčík z ostravského dopravního podniku.

„Časové jízdenky samozřejmě zůstávají i nadále, jsou i výhodnější. Pro lidi, kteří nejezdí tak často, tímto ale odpadá nutnost shánět na poslední chvíli papírové jízdenky a podobně.“ Další výhodu nabízí nový odbavovací systém těm, kteří cestují s přestupy. „Pokud trvá celková doba jízdy do třiceti minut, může majitel elektronické jízdenky přestupovat v rámci MHD kolikrát chce, cena stále zůstává na původní dvacetikoruně,“ dodává Jaroslav Šimčík.

Co zatím bude umět elektronická jízdenka:

Přestup v rámci MHD

Je možný do třiceti minut od prvotního přiložení karty ve vozidle.

Zvýhodněný přestup z MHD do linkových autobusů

Je možný do třiceti minut od prvotního přiložení karty ve vozidle.

Zvýhodněný přestup z linkových autobusů do MHD

Je možný do třiceti minut po příjezdu podle jízdního řádu.

A pokud přestupují cestující z MHD na meziměstskou linku, ušetří i zde. V novém způsobu odbavování jim – v případě, že přestoupí do třiceti minut na některou z regionálních linek – nebude účtována základní nástupní sazba, tedy částka, ke které se na jízdence autobusu připočítává cena za ujeté kilometry.

Nový odbavovací systém bude v současnosti platit pro ostravskou MHD a linkové autobusy společností Arriva Morava, TQM – holding a ČSAD Frýdek-Místek. Od konce února by pak měly přibýt i linky provozované ČSAD Karviná, jejichž autobusy zatím nejsou na nový způsob odbavování technologicky připraveny. A postupně by se měly přidat i linky Českých drah na celém území kraje.

„Do roku 2018 bychom měli mít tento jednotný odbavovací systém umožňující i platby bankovními kartami po celém kraji,“ dokončil Aleš Stejskal.