Řemeslo má zlaté dno.Děti si mohou ve Světě techniky v Ostravě zkusit třeba...

Řemeslo má zlaté dno.Děti si mohou ve Světě techniky v Ostravě zkusit třeba stavbu zdi. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Děti z karvinských škol mají najít zálibu k technice ve Vítkovicích

  • 0
Matematika. Pro většinu školáků je strašákem. „Výsledky některých žáků ze základních škol jsou děsivé, mají problém i s malou násobilkou,“ postěžoval si po přijímacích zkouškách na konci školního roku zástupce ředitele Střední školy elektrostavební a dřevozpracující ve Frýdku-Místku Karel Volný.

Nebyl sám. „Žáci, kteří k nám přicházejí, nemají osvojené základní matematické postupy. Asi proto se množí různé alternativní přístupy. I naši učitelé se zajímají o metody profesora Hejného. Hledají cestu, jak jinak přitáhnout děti k matematice, aby ztratily ostych, neučily se mechanicky, ale snažily se matematiku pochopit – porozumět vzorečkům, ne se je učit nazpaměť,“ zmínila ředitelka Gymnázia Olgy Havlové Jana Huvarová.

Technické a přírodovědné obory jsou na trhu práce velice žádané, proto město Karviná podpoří hravou formu technického vzdělávání a pošle karvinské školáky do Světa techniky v Dolní oblasti Vítkovice. 

„Půjde o didakticko-zábavné pobyty pro děti z posledních tříd mateřských a z obou stupňů základních škol. Pobyty v první fázi město zaplatí, bude ho to stát přibližně jeden milion korun. Pokud najdeme dotace v nových programech Evropské unie, budeme pobyty hradit i z nich,“ uvedla mluvčí Karviné Šárka Swiderová.

Školáci se naučí to, co v lavicích, ale hravou formou

Výuka ve Světě techniky by měla být plná pokusů. „Děti se naučí to, co ve škole, ale hravou formou,“ přiblížil ředitel ostravského Světa techniky Jakub Švrček. „Výuka vedená proškolenými lektory začíná v interaktivních učebnách, které připomínají školní prostředí, a pokračuje v expozicích Malého nebo Velkého světa techniky. 

Děti si hned po výuce vyzkoušejí, o čem se učily. Teorii propojí s praxí, tím pádem probíranou látku lépe pochopí a snadněji si ji zapamatují. Interaktivní výuka je nakonec mnohem účinnější než jakékoliv projevy učitele.“ Výuka ve Světě techniky je propojená i s promítáním v 3D kině a také s divadlem vědy – děti se stávají součástí představení, během kterého jim „vědci“ vysvětlují základní technické a přírodovědné postupy.

První školáci z Karviné vyjedou do Malého i Velkého světa techniky už letos na podzim. Starší žáci stráví v inspirativním prostředí celý den. „Touto cestou zjistí, že řemeslo nebo technicky orientovaná profese není nic špinavého nebo nezajímavého,“ věří karvinský primátor Tomáš Hanzel.

Karviná v minulosti díky evropským dotacím zajistila programy jazykové výuky, multimediální učebny nebo je vybavila počítači. Některé karvinské základní školy se už dříve samy zapojily právě do popularizačních kampaní na podporu technických oborů. Děti do Světa techniky posílá i Ostrava a Opava.