Víceúčelová hala ve Frýdku-Místku půjde k zemi.

Víceúčelová hala ve Frýdku-Místku půjde k zemi. | foto: MF DNES

Originální víceúčelovou halu ve Frýdku zřejmě nahradí nákupní centrum

  • 38
Víceúčelovou sportovní halu ve Frýdku-Místku vytlačí nákupní centrum. Ještě nedávno přitom sdružení Vize FM žádalo ministerstvo kultury, aby prozkoumalo, zda by frýdecko-místecká hala mohla být kulturní památkou. "Je to pro nás velké zklamání," uvedl zástupce sdružení Jakub Šrubař.

Podle odborníků - architektů i památkářů, taková stavba nikde jinde není. "Je tvarově originální, a i když pochází z ponuré doby komunismu, zaslouží si, aby byla zachována," míní architekt Adam Guzdek.

Ministerstvo kultury je však jiného názoru, a proto halu za památku letos v červenci neprohlásilo.

Na výstavbu nové haly si frýdecko-místecký magistrát vzal úvěr, nevyloučil ani možnost postupného splácení stavebníkovi. A znovu zahájilo výběrová řízení na přípravné práce pro výstavbu nové haly Polárka.

Proti úředníkům nezmohli vůbec nic ani zastánci bývalé tabákové továrny v Novém Jičíně. Obyvatelé města ji považovali za dominantu Nového Jičína. Sdružení rodáků a přátel Nového Jičína ji chtělo nechat zapsat do seznamu kulturních památek. Jejich snaha však byla marná.

"Budovy mají bezesporu urbanistický význam, ovšem jejich hodnota sama o sobě nepostačuje k prohlášení za kulturní památku," uvedl tehdy mluvčí ministerstva Jiří Cieslar.

Tabačka je již srovnána se zemí a nákupní centrum, které ji mělo nahradit, stále nevzniklo. Místo toho v areálu leží vysoké hromady stavební suti, které zarůstají travou a křovím.

Takto vypadala budova tabačky v Novém Jičíně v době před započetím bouracích prací. Nyní už stavba nestojí - ustoupila hypermarketu.

V Ostravě-Vítkovicích hledají dráhy pro budovu kupce.

"Proč se to děje? Ten hlavní důvod budou zřejmě peníze. Kdo je má, vždy si chce oddělit něco bokem pro sebe a známé. Třeba ta demolice vlakového nádraží v Havířově bude stát miliony. Může jít o pěkný kšeft," zmínil architekt Adam Guzdek.

Snad jedinou podobně obhajovanou stavbou, která nakonec nepůjde k zemi, je železniční nádraží v Ostravě-Vítkovicích, postavené v českém bruselském stylu. České dráhy ho nabízejí k prodeji.