Výpravní budova železničního nádraží v Ostravě-Vítkovicích.

Výpravní budova železničního nádraží v Ostravě-Vítkovicích. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Vítkovické nádraží neochráníme, rozhodl ministr. Dráhy hledají kupce

  • 12
Železniční nádraží v Ostravě-Vítkovicích bylo vstupní bránou do světa hutnictví, denně tudy procházely tisíce cestujících. Jenže nyní nádražní hala se stylovou architekturou chátrá. Památkáři se sice snažili, aby byla prohlášena za památku, ministr kultury však rozhodl jinak.

Památkáři jsou zklamaní, naproti tomu šéfové Českých drah mají důvod k radosti. Už jim nic nebrání v tom, aby s málo využívanou a navíc dost zchátralou budovou naložili po svém. Nejspíš ji prodají.

Tomáše Nitru z ostravského pracoviště Národního památkového ústavu to mrzí. "Nádražní budova z poloviny 60. let patří k nejlepším realizovaným stavbám architekta Josefa Dandy a je typickým příkladem bruselského stylu. Proto jsme navrhli zařadit ji do seznamu kulturních památek," řekl Nitra.

Proč nádraží není památkou

1) Památkáři z krajského úřadu i magistrátu Ostravy byli proti

2) Výpravní budova z poloviny 60. let nemá dostatečnou památkovou hodnotu a je ve špatném stavu. Řada původních prvků, konstrukcí a dekorací je poškozená nebo pryč, autenticitu bruselského stylu narušily i pozdější stavební úpravy

3) Objekt je málo využívaný a bude nutné změnit jeho účel, památková ochrana by to ale značně ztížila

Ministerstvo kultury na doporučení odborné komise koncem loňského roku památkářům vyhovělo a prohlásilo budovu památkou. Jenže České dráhy s tím nesouhlasily, podaly rozklad a ministr kultury Jiří Besser na jaře osobně rozhodl, že nádraží památkou nebude.

Památkáři se už nemohou odvolat

"Proti tomu už žádné odvolání není," krčí rameny Nitra a dodává, že nechápe, proč sám ministr rozhodl jinak než skupina odborníků.

Eva Tichá z tiskového odboru ministerstva kultury ale tvrdí, že také ministr rozhodoval po poradě s odborníky. "Záležitost posuzovala rozkladová komise. Důvodů pro neprohlášení budovy památkou bylo víc," uvedla Tichá.

K argumentům ministerstva kultury patří mimo jiné to, že orgány státní památkové péče, tedy krajský úřad a útvar hlavního architekta města Ostravy, se vyslovily jednoznačně proti prohlášení výpravní budovy za kulturní památku.

"Kromě toho je dnes objekt ve velmi špatném technickém stavu. Mnohé původní stavební prvky, konstrukce a dekorace byly poškozeny nebo odstraněny. Historickou autenticitu objektu narušily také pozdější stavební úpravy," dodala Eva Tichá.

Denně halou projde jen 1 400 cestujících

S tímto argumentem sice památkář Nitra příliš nesouhlasí, ale to je tak to jediné, co s tím může dělat. Poté, co ministr rozhodl, že nádražní budova památkou nebude, se už České dráhy chystají poohlédnout po strategickém partnerovi, nebo ještě lépe kupci, ochotném investovat do nákladné opravy či spíše přestavby budovy, která už dávno slouží původnímu účelu jen v minimální míře.

Výpravní budova železničního nádraží v Ostravě-Vítkovicích na starším snímku

"Ještě začátkem 90. let využívaly nádraží tisíce cestujících, především hutníků či horníků, kteří jezdili vlakem do práce. Ale už tehdy byla nádražní hala zbytečně velká. V současnosti je téměř nevyužitá. Nastoupí a vystoupí tam v průměru jen kolem 1 400 cestujících v pracovní dny, o víkendech a svátcích ještě méně," líčí mluvčí Českých drah Kateřina Šubová s tím, že trendem je rušit malá nádraží a odbavovat cestující přímo ve vlaku.

"V Ostravě-Vítkovicích bychom sice i do budoucna chtěli pokladny zachovat, ale bez obří nádražní budovy se obejdeme. Zastávka tam zůstane, ale neplánujeme rozvoj této stanice. Proto teď počítáme jen s nejnutnější údržbou budovy tak, aby neohrožovala bezpečnost cestujících, a budeme hledat investora, který ji přestaví pro jiné účely," dodala Šubová.

Za kolik bude objekt k mání, ještě není jasné. Dráhy si ho nechají ocenit znalcem.