Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do Malé Morávky, na trať s nejvyšším převýšením, se po letech vrací vlaky

  10:10aktualizováno  10:10
Pětkrát denně tam a pětkrát zpátky. Po devíti letech odmlky ožívá pravidelnými spoji lokální trať z Bruntálu do Malé Morávky. O víkendech a svátcích tam celé léto bude cestující vozit motoráček z přelomu padesátých a šedesátých let minulého století.

Dobový motoráček cestující proveze i největším traťovým převýšením v republice. | foto: Slezský železniční spolek

„Prvotním podnětem byla dovolená vlakem před třemi lety, na které vznikl nápad podnikat turistické vlakové jízdy. A jednou z možností byla i trať do Malé Morávky, kde už roky vlaky nejezdily. Když jsme tam loni vypravili první mimořádný vlak, byl do posledního místa vyprodaný,“ říká Ladislav Antalec, zakládající člen Slezského železničního spolku, který jízdy z Bruntálu a Malé Morávky organizuje.

Následovalo několik dalších mimořádných nostalgických jízd do Malé Morávky, třeba na tamní borůvkové hody. Zájem o jízdy vnukl členům spolku ideu zřídit na trati pravidelné spoje.

„Neuvěřitelným bojem byly především administrativní záležitosti, ale zvládlo se to. Finančně nás podpořil Moravskoslezský kraj, což nám velmi usnadnilo situaci. Když jsme tento týden roznášeli po Malé Morávce letáky na slavnostní otevření provozu, setkali jsme se u místních s neuvěřitelně milou a pozitivní reakcí,“ dodává Antalec.

Trať s největším převýšením

Obnovu pravidelného provozu na lokálce vítají i představitelé obce. „Běžný provoz už na trati není. V posledním roce sem pětkrát šestkrát přijel mimořádný vlak Slezského železničního spolku a býval plný. Jsme rádi, že lidé budou moci přijet po celé léto, je to jízda krásnou krajinou. Jde o trať s největším převýšením v republice, možná v Evropě, když pomineme zubačky,“ uvádí místostarosta Malé Morávky Stanislav Hýbner.

Značná sklonová náročnost je technickou zajímavostí trati. Největší je převýšení mezi stanicemi Světlá Hora, která leží v 605 metrech nad mořem, Rudná pod Pradědem v 733 metrech nad mořem a Malou Morávkou se 640 metry nad mořem. Výškový rozdíl zde místy činí 44 metrů na jeden kilometr.

První vlak z Bruntálu o každém letním víkendu a svátku vyrazí v 7:34 a poslední se tam vrátí v 18:20. Trať projede pětkrát v každém směru a jízdenky budou v prodeji přímo ve voze. Jednosměrná jízdenka pro dospělého přijde na 70 korun, zpáteční na stovku. V Malé Morávce na vlaky naváže autobusová doprava na Karlov a Karlovu Studánku, přeprava je v ceně vlakové jízdenky. Slavnostní zahájení provozu doplní na nádraží v Malé Morávce ukázky modelářů a Síčovy zahradní železnice.

Turisty vlaky vozí i jinde

Podobný příběh má i Hvozdnický expres na Opavsku. Ten letos už pátou sezonu vozí během léta o víkendech turisty na trati Opava–Svobodné Heřmanice, kde běžný provoz vlaků skončil v roce 2014. Nejprve legendární motorový vlak Hurvínek jezdil jen z Opavy do Jakartovic, od druhé sezony pak až na konečnou do Svobodných Heřmanic.

Asi nejznámější turistickou výletní tratí je pak osoblažská úzkokolejka. Provoz turistických vlaků tažených parní lokomotivou tam odstartoval v roce 2005.



Nejčtenější

Když postavila dílnu, nechtěl tam ani pes. Dnes má tisíce zákazníků

„Venkovský styl je vlastně takové moje vidění světa. Žiji tak, proto to ze mě...

Vyučila se pánskou krejčovou a vydělávala si tím, že šila trička z kvalitního českého materiálu. Pak začalo v Česku...

Muži vyrývají příběhy lidí do desek. Dřevěná fotoalba jsou hitem

Dominik Čermák (vlevo) a Jan Ševčík jsou úspěšnými výrobci a prodejci dřevěných...

Na začátku byznysu dvou mladých mužů byla spořivost jednoho z nich. Jan Ševčík šel do obchodu a chtěl si pořídit...



Řidička uvázla v podjezdu zatopeném při lijáku, auto vytáhli hasiči

Vůz v zatopeném podjezdu.

Kvůli silnému dešti se odpoledne dostala do nepříjemné situace řidička ve Frýdlantu nad Ostravicí. S autem totiž vjela...

Aktivita šmejdů zase roste. Vydávají se za poradce a chtějí plnou moc

Tato žena si koupila na jedné předváděcí akci v Ostravě vysavač. Když ho...

Čím dál více problémů zaznamenávají města i spotřebitelské organizace s podomními prodejci. Ti se soustředí na starší...

Traktor s valníkem se na svahu převrátil, osmnáctiletý hoch zemřel

V Moravských Bránicích se převrátil traktor táhnoucí vlečku s dřevem. Jeho...

Tragická nehoda se stala dopoledne v katastru obce Býkov-Láryšov na Krnovsku. Převrátil se tam traktor s připojeným...

Další z rubriky

V Ostravě kvůli kůrovci jednal kalamitní štáb. Škůdci chce ztížit život

Na místě hustého lesa zůstává v revíru nové Vrbno na Vítkovsku jen pár...

Kůrovce už nezastavíme, ale můžeme jeho vliv oslabit a zmírnit škody, které napáchá. A do budoucna mu musíme...

Nezastavitelní míří do Českého Švýcarska. Pomozte pohybem handicapovaným

Jen loni prošlo Birell bránou na různých místech v České republice více než 200...

Nepřízeň osudu, ale zároveň obrovská vůle a touha pokračovat v aktivním životě, sportovat, být i nadále přínosem svému...

Kraj tíží staré ekologické škody za desítky miliard korun

Ropné laguny zůstávají velkou ekologickou zátěží Ostravy. (14. listopadu 2017)

Území poškozená za minulého režimu průmyslovou nebo zemědělskou výrobou mizí z Moravskoslezského kraje jen pozvolna....

Najdete na iDNES.cz