Z tramvají měl Dědic 23 milionů, za každou čtyři procenta z ceny

  12:56aktualizováno  12:56
Ředitel Dopravního podniku Ostrava Roman Kadlučka se brání, že sporné zakázky byly podepsány dříve, než se stal ředitelem. Kvůli kontaktům s Martinem Dědicem mu totiž hrozí odvolání z funkce.

Policie přivádí Martina Dědice do jednací síně. (28. března 2014) | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Cítí se nevinný a chce se veřejně obhájit. Předseda představenstva a ředitel Dopravního podniku Ostrava Roman Kadlučka poslal ve čtvrtek večer všem zastupitelům města dopis, ve kterém vysvětluje své kontakty s ostravským lobbistou Martinem Dědicem.

Toho policie v březnu obvinila z přijímání milionových úplatků za ovlivnění šesti veřejných zakázek. Jen za tramvaje dostal 23 milionů korun.

"Nikdy jsem si s panem Dědicem netykal, nikdy jsem se s ním nezúčastnil žádné kulturní, sportovní nebo společenské akce. Zejména však, a to bych rád zdůraznil, jsem mu nikdy neposkytl žádné informace, které by se týkaly specifikací výběrových řízení, nebo materiál, který by byl i vzdáleně citlivý," píše mimo jiné v obsáhlém stanovisku ředitel Kadlučka.

Netají, že ho Dědic často kontaktoval. "Byl tak iniciativní, až mi to nebylo příjemné," říká Kadlučka.

Tramvaj, kde mohou ostravští cestující vyzkoušet nové sedačky, je označena i...

Část z ceny za ostravské nízkopodlažní tramvaje měla skončit v kapsách Martina Dědice.

Ale chce vyvrátit, že by s ním měl stovky hovorů za několik měsíců. "Pokud vím, jsou v tom i nepřijaté hovory, nebo SMS zprávy, na které jsem nijak nereagoval," vysvětluje.

S kontroverzním podnikatelem a lobbistou se bavil proto, že měl kontakty a informace o obchodních příležitostech či možnostech získat evropské dotace.

"Ale nikdy mě neřídil, ani jsme s ním neuzavřeli žádnou smlouvu," říká Kadlučka.

"A podstatné je to, že všechny tři zakázky na nákup tramvají, za které je Dědic stíhaný, byly uzavřeny v letech 2008 až 2010, tedy ještě před mým nástupem do Dopravního podniku Ostrava. Já jsem se stal ředitelem až 15. března. 2011," argumentuje.

Šéf akciové společnosti města tak chce předejít tomu, aby ho stihl stejný osud jako Tomáše Nykla, ředitele Městské nemocnice Ostrava, jejíž tři zakázky byly podle policie také uplacené.

I Nykel sice trvá na tom, že se na ovlivňování žádných zakázek nepodílel, přesto ho radní města tento týden odvolali z funkce kvůli častým kontaktům s Dědicem. A totéž doporučili v případě Kadlučky. O tom ale musí rozhodnout zastupitelé.

Mnoho zastupitelů neví, jak bude ve středu hlasovat. "Politické kluby se sejdou až začátkem týdne," říká Aleš Juchelka z opoziční TOP 09 s tím, že ctí presumpci neviny.

Někteří budou s Kadlučkou diskutovat ještě před zastupitelstvem. "Zúčastní se jednání našeho klubu," netají Josef Babka (KSČM).

Podle něj je nepřípustné, aby lobbisté ovlivňovali rozhodování volených orgánů a společností města.

Policie přivádí obviněného podnikatele Martina Dědice na Okresní soud v...

Policie přivádí obviněného podnikatele Martina Dědice na Okresní soud v Ostravě, který rozhodl o jeho vzetí do vazby. (28. března 2014)

"Kauza Dědic se stát neměla. Odpovědnost nese rada města. Je to problém koalice i otázka sebereflexe lidí, kteří za sebe nechali rozhodovat jiné," míní Babka.

"Potíž je, že neznáme důkazy policie. Ředitel Kadlučka v tom může být nevinně," dodal.

Z policejního obvinění Martina Dědice, čtyř soukromých firem (Pragoimex, Vostav Morava, Martek Medical, Business Advisor) a sedmi jejich manažerů plyne, že lobbista měl díky čilým kontaktům s politiky, podnikateli i manažery velký vliv na Dopravní podnik i Městskou nemocnici Ostrava.

"Statutární orgány a zaměstnanci s ním často jednali, poskytovali mu informace o chodu společností, o připravovaných zakázkách a konzultovali s ním zadávací podmínky...," zjistila policie.

"Já ne. Informace mu tajně dávali jiní," brání se Kadlučka, ale jména neřekl.

Tramvaje: Dědicův zlatý důl

Firmy, které chtěly zakázky, uzavíraly smlouvy s poradenskou firmou Business Advisor, která patří Dědicovi.

"Věděly, že je schopný jim zajistit zadávací podmínky, kterým vyhoví, umožní jim připravit se s předstihem a následně dosud nezjištěným mechanismem i zvítězit," popisuje policie.

Cenné informace Dědic měnil ve "zlato". "Za šest zakázek získal na úplatcích 30 milionů," říká státní zástupce Vít Koupil.

Zlatým dolem byl Dopravní podnik. Tři zakázky, za které Dědice a další lidi i firmy stíhá policie, se týkaly modernizace 23 tramvají a dodávky jedné nové. Smlouvy byly uzavřeny před příchodem Kadlučky.

Za každou opravenou tramvaj získala firma Business Advisor od vítěze tendru téměř milion korun a za novou dva miliony.

Šlo o 4 procenta z ceny, kterou zaplatil Dopravní podnik dodavateli. Tím byla vždy firma Pragoimex, která se hlásila do soutěže jako jediná.

Na archivní fotografii jsou společně v Barceloně (zleva) bývalý hejtman...

Společně v Barceloně (zleva) hejtman Miroslav Novák, podnikatel Oldřich Lahoda a Martin Dědic (úplně vpravo).

"Celkem Pragoimex zaplatil Business Advisor 22 810 248 korun," spočítala policie, podle níž šlo o úplatky zakrývané smlouvami o poradenské činnosti.

Kvalitu práce, za níž bral Dědic velké peníze, hodnotí policie následovně: "Jediným využitelným závěrem, který lze z materiálu vyčíst, je s určitou nadsázkou konstatování, že v Ostravě by mělo jezdit víc nových tramvají, pokud možno nízkopodlažních, z důvodu zlepšení ovzduší a spokojenosti cestujících, což je každému obyvateli města zřejmé. Využitelnost marketingové studie pro zájemce o dodávky či rekonstrukce tramvají se tak limitně blíží nule. Materiál je třeba považovat za nezdařený pokus formálně odůvodnit spolupráci mezi Pragoimex a Business Advisor.“

Policie teď zkoumá desítky ostravských zakázek. Je pravděpodobné, že počet obviněných ještě poroste.

Nejčtenější

Sparta selhala. Slavia podzimním mistrem, s Plzní se jí výrazně vzdálily

Slávistická radost v utkání s Mladou Boleslaví, Peter Olayinka a Miroslav Stoch...

Podzimní část fotbalové ligy vyhraje Slavia, jasno je o tom už kolo před koncem. V 18. kole lídr porazil Mladou...

Mladý řidič vyjel do sněhu v letních gumách, zemřel po střetu s kamionem

Náraz osobní auto sešrotoval, řidič na místě zemřel. (11. prosince 2018)

Osmnáctiletý šofér BMW 318 zemřel ráno v Havířově. Na kluzké silnici náhle přejel do protisměru a srazil se s nákladním...

Hokejista, co si koupil sám sebe: Jsem hrozně rád, že jsem to udělal

Petr Šidlík (uprostřed) v dresu Vítkovic.

Nedávno rozvířil hokejové hladiny v Česku prohlášením, že se musel z Jihlavy vykoupit, přičemž Dukle zaplatil tolik,...

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra měst ovládla vánoční atmosféra, ke které patří i ozdobené vánoční stromy. Jako už tradičně mohou čtenáři...

Chtěla drogy, sex si přála, tvrdí obžalovaný ze znásilnění na cyklostezce

Lubomír Varga (vpravo), obžalovaný ze znásilnění a loupeže, po příchodu do...

Krajský soud v Ostravě začal projednávat případ údajného znásilnění a loupeže na cyklostezce mezi Ostravou a...

Další z rubriky

Čechů pracujících načerno ubývá, nahradili je Ukrajinci či Nepálci

Ilustrační snímek

Nezaměstnanost v Moravskoslezském kraji klesla na 4,3 procenta. Pro obyvatele regionu je to dobrá zpráva, ale pro firmy...

Soud stále řeší Zátorského podnikání, nyní i jeho údajného pomocníka

Daneš Zátorský u Krajského soudu v Ostravě.

Patřil k nejúspěšnějším ostravským podnikatelům. Daneš Zátorský byl spojován například s opravnami letadel na...

Diamo měnilo šéfa ostravského závodu, laguny pohlídá nový ředitel

Kal z ostravských lagun nákládají do kontejnerů

Závod Odra společnosti Diamo, dohlížející mimo jiné na sanaci ostravských lagun, má nového ředitele. Po patnácti letech...

Najdete na iDNES.cz