Samosběrné automobily „vyluxují" za léto ze silnic tisíce tun prachu

  8:48aktualizováno  8:48
Okolo čtyř tisíc tun prachu posbírají během jediného roku speciální samosběrné automobily na silnicích Moravskoslezského kraje. Boj s prachem zatím platí jen krajský úřad a místní samosprávy, stát zatím peníze na zlepšení ovzduší nevyčlenil.

Čistící vůz v ulicích Ostravy. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Jezdí v Ostravě, Karviné, Bohumíně, Českém Těšíně, Rychvaldu, Havířově i Opavě. Speciální samosběrná auta každé dva týdny doslova luxují vybrané silnice v celém kraji. Úseky dohromady měří 400 kilometrů a kolik prachu na nich auta celkem posbírají, bude jasné na podzim.

"K vyhodnocení přistoupíme v listopadu po ukončení všech čtyř cyklů nadlimitního čištění komunikací. Odhadujeme, že ročně smeteme zhruba 1 440 tun prašných částic všech frakcí, které se tak už opětovným zvířením nedostanou zpátky do ovzduší," sdělil náměstek hejtmana Daniel Havlík.

Kolik prachu vozy z ulic odstraní?

V Ostravě se v letním období čistí 1 050 km silnic a místních cest.

V průměru za jednu sezonu z nich díky tomu ročně zmizí 2 500 tun prachu. Samosběry během tohoto období najedou v průměru 15 tisíc kilometrů, kropicí vozy asi 6 tisíc kilometrů. Kraj teď předpokládá, že odstraní dalších 1 440 tun prachu.

"Méně prachu ocení citliví jedinci, jako jsou senioři, děti a těhotné ženy, ale i alergici a astmatici."

Kraj do nadlimitního čištění silnic letos investuje osm milionů korun. Slibuje si od něj lepší ovzduší.

O snížení prašnosti u cest se už několik let snaží i Ostrava. Do ulic tu vyjíždějí zametací auta někdy i jednou za týden. Uklízejí tisíc kilometrů komunikací. A statistiky ukazují, že z cest odvážejí pořádnou hromadu prachu. Za jednu sezonu dva a půl tisíce tun.

Stojí to miliony, aby akce měla smysl, musí město i kraj zametat nejen své, ale i státní cesty. Stát zatím na častější čištění nemá peníze. Podle odborníků to ale má smysl.

"Čištění silnic se velkou měrou projevuje na snížení množství takzvané sekundární prašnosti. V letních měsících, kdy nejsou zdrojem prachu spalovací procesy, patří sekundární prašnost mezi jeden ze zásadních zdrojů," říká Lucie Hellebrandová ze zdravotního ústavu.

I když na ulici leží spíše větší částice prachu, opakovaným vířením se podle ní obrušují a zmenšují a v důsledku mohou mít na lidské zdraví stejné účinky jako drobný prach z komínů.

"Méně prachu ocení citliví jedinci, jako jsou senioři, děti a těhotné ženy, ale i alergici a astmatici. Dá se předpokládat, že díky čistějšímu ovzduší je postihne méně astmatických a alergických záchvatů," uvedl lékař a ředitel Městské nemocnice Ostrava Tomáš Nykel.

Podle Jiřího Jedličky z Centra dopravního výzkumu může dokonce mimořádné čištění cest ve městech Moravskoslezského kraje přinést i první konkrétní údaje tohoto druhu v republice.

"Máme zatím zkušenosti ze zahraničí. Když se intenzivně udržují silnice, naměřené koncentrace PM10 a dokonce PM2,5 se opravdu sníží," uvedl Jedlička.

Dodal, že v Moravskoslezském kraji se sice doprava uvádí jako nejméně významný ze tří hlavních zdrojů znečištění ovzduší, ale tyto statistiky počítají jen s prašností ze spalování motorů. "Sekundární prašnost přitom má na znečištění ovzduší mnohdy vyšší podíl než spalovací emise."

Stát se výhledově k činnosti kraje a ostravského magistrátu nepřidá. Chybí mu peníze.

"Loni se v Ostravě uskutečnilo jedno čištění nad rámec zákona. I letos se předpokládá, že by ve třetím čtvrtletí mohlo proběhnout čištění navíc," uvedl Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Nina Ledvinová dodává, že letos peníze na údržbu vyčerpala zimní údržba, a proto byla omezena ta letní. "Čistění dvakrát ročně bude provedeno," potvrdila jedinou jistotu, kterou silnice v kraji ze strany státu zatím mají.

Nejčtenější

Havíři vyfotili v Beskydech medvěda. Stál od nás patnáct metrů, říkají

Medvěd v oblasti beskydské hory Smrk na Frýdecko-Místecku. (15. listopadu 2018)

Medvěda, který se pohybuje v oblasti beskydské hory Smrk, vyfotili dva muži. „Na ten zážitek nikdy nezapomeneme,“...

Nové tramvaje v Ostravě zlobí, část řidičů s nimi odmítá jezdit

V Ostravě už jezdí nové tramvaje.

Dvě desítky počítačem řízených tramvají firmy Stadler jezdí po Ostravě teprve od 1. listopadu, lidé už ale poznali,...

Obec na Frýdecko-Místecku upozorňuje na medvěda. Šelmu zachytila fotopast

Lidé natočili medvěda ve skiareálu na Trojáku

Upozornění na medvěda vyvěsila dnes na své webové stránky obec Ostravice. Šelmu zachytila fotopast v noci na dnešek v...

Svět podle Pastrňáka. Co dělá z kluka z Havířova hokejovou superstar?

David Pastrňák (88) z Bostonu útočí na branku Buffala kolem Rasmuse Dahlina.

I jeho blízcí dál žasnou, co všechno si David Pastrňák dovolí mezi machry v NHL. Nádherné akce, hattricky. Čeští...

Prodloužená Rudná začíná i končí v poli, dostaví ji snad v roce 2020

Prodloužená Rudná končí a dalších zhruba čtyři sta metrů už vede jen zpevněná...

Už tři roky je otevřená nová silnice I/11 mezi Ostravou a Opavou, která zklidnila dopravu v Hrabyni či Velké Polomi....

Další z rubriky

Běžkaři budou muset letos kvůli kůrovci občas vybočit z tradičních tras

Ilustrační snímek

Kvůli výskytu kůrovce a těžbě napadených stromů budou muset běžkaři v Beskydech a Jeseníkách letos občas vybočit mimo...

Povolební jednání? Už jsem nebyl politicky naivní, říká primátor Ostravy

Primátor Ostravy a lídr hnutí ANO Tomáš Macura získal jednoznačné vítězství v...

Po říjnových komunálních volbách nebylo sporu, že Ostravu povede další čtyři roky Tomáš Macura. Hnutí ANO, kterému byl...

Liberty je bez peněz, bojí se odbory. Možný kupec ostravské huti to popírá

Majitel Liberty House Sanjeev Gupta na návštěvě ostravské huti ArcelorMittal,...

Odboráři někdejší Nové huti se už delší dobu netají obavami, že společnost Liberty House, která má být novým majitelem...

Najdete na iDNES.cz