Oskar Kokoschka, rakouský malíř a jeden z nejvýznamnějších expresionistů, se s knížecím párem Lichnovských přátelil.
„Mechtilda Lichnovská byla předposlední kněžnou na hradeckém zámku a byla přítelkyní malíře Oskara Kokoschky,“ popsal kastelán zámku Radomír Přibyla.
„Nechala se jím portrétovat v roce 1916. Jde o jeden z našich nejcennějších obrazů. O jeho zápůjčku bývá obrovský zájem, patří mezi nejžádanější objekty. Vystaven byl ve Vídni, v Německu, v Rotterdamu i na řadě dalších míst.“
Mechtilda Lichnovská byla mimo jiné velkou sběratelkou umění a udržovala úzké vztahy s mnohými umělci. Společně s manželem Karlem Maxem Lichnovským stojí i za sbírkou orientálního umění hradeckého zámku, jež je největší v republice.
Jak dokládá vzájemná korespondence, Oskar Kokoschka obdivoval její vkus a schopnosti porozumět modernímu umění. Vznikem kněžnina portrétu vyvrcholily jejich velmi přátelské vztahy. Kokoschka obraz namaloval v Berlíně, je jedním z jeho klíčových děl.
Už od roku 1914 kněžna Lichnovská vlastnila Kokoschkův obraz Vězeň, označovaný za jedno z nejvýznamnějších děl moderního evropského malířství na našem území.
K vidění budou obrazy od května
Obraz se označuje i jako Zlý muž či Muž se zlým obličejem, tak jej jmenovala i sama Lichnovská v poválečné korespondenci, v níž usilovala o jeho vydání. Nesprávně byl v minulosti považován za zobrazení jejího manžela, knížete Karla Maxe Lichnovského, nebo někoho z uměleckého okruhu okolo ní.
„Oba obrazy plánujeme vystavit od prvního května. Budou součástí hlavního prohlídkového okruhu,“ doplnil Radomír Přibyla s tím, že o začátku zámecké sezony rozhodne také epidemická situace a platná opatření.