Slavnostní otevření úseku dálnice D47 mezi Ostravou a Bohumínem v prosinci 2007.

Slavnostní otevření úseku dálnice D47 mezi Ostravou a Bohumínem v prosinci 2007. | foto: Jaroslav Ožana, MAFRA

Záruka na vadnou dálnici brzy vyprší, úředníci zažívají horké chvíle

  • 7
Byla to tehdy velká sláva, přijel prezident Václav Klaus, hejtman Evžen Tošenovský i ostravský primátor Petr Kajnar. Plácalo se po zádech, stříhala se páska na dálnici D47. Pět let poté je ale na ostravské dálnici kvůli závadám skoro víc práce než při stavbě. A záruka končí 30. listopadu.

Hop, nebo trop. Úředníci Ředitelství silnic a dálnic zažívají v posledních dnech podle všeho horké chvilky. Ne že by museli před koncem roku dohánět resty, které v jeho průběhu vznikly. Situace je podstatně horší.

Šibeničním termínem je pro ně poslední listopadový den a resty, které dohánějí, mají i pětiletou historii.

V pátek 30. listopadu totiž končí záruční lhůta poskytnutá na ostravskou část dálnice D47 a problémy objevené, nahlášené a řešené po tomto datu už nebudou opravovány na vrub stavitele, ale za peníze Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), potažmo daňových poplatníků.

Problémy dálnice v Ostravě

  • Válka mezi ŘSD a společností Eurovia, která byla lídrem mezi staviteli ostravské části dálnice D1, se rozhořela velice rychle. 
  • Jen pár měsíců po slavnostním otevření se ukázal první problém. Nedaleko Třebovic čekalo na rychle jedoucí řidiče nepříjemné překvapení - dálnice se tu začala vlnit. Řešení se hledá dodnes a výsledkem bylo třeba snížení rychlosti v daném úseku. 
  • Ke snížení rychlosti sáhli provozovatelé dálnice také na několika mostech. O kvalitě jejich výstavby se také vedou dlouhodobé spory.
  • ŘSD si stěžuje, že mosty jsou po pěti letech užívání ve velice špatném stavu, za pravdu jim dává i studie německých odborníků.

"Je tam pár problémů, které ještě nejsou vyřešeny," řekl pod slibem zachování anonymity redakci MF DNES jeden z nich. Konkretizovat ale právě kvůli možnému odhalení nechtěl.

Podle vedoucí tiskového oddělení ŘSD Martiny Vápeníkové by ale s dodržením reklamačních lhůt neměl být problém.

"Všechna reklamační řízení jsme již zahájili a nebezpečí z prodlení tudíž nehrozí, reklamační lhůta se tímto automaticky posouvá. V některých případech zhotovitel přistoupil na naše argumenty a u těch, kde se tak nestalo, byly podány žaloby," řekla.

Podle reakce Petry Kučerové, tiskové mluvčí společnosti Eurovia, která stavbu většiny ostravských úseků zajišťovala, ale situace tak jasná není.

"Vzhledem k tomu, že v reklamačním řízení ŘSD se nyní už jen velmi těžko orientujeme, protože je velmi zmatečné, nemůžeme to v tuto chvíli posoudit," řekla na otázku, o kolik sporných úseků jde a kde se na záruční opravě s ŘSD zatím neshodli.

"Nicméně vítáme fakt, že ŘSD projevilo vůli jednat. Naše společnost je na tato jednání připravena už více než rok. Jakmile dojde k dohodě o příčinách vad a o technickém postupu jejich odstranění, jsme připraveni vady, které uznáme, okamžitě odstranit," dodala Petra Kučerová.

Největší spory se vedou kolem notoricky známých problémů - zvlnění dálnice nedaleko Třebovic a kvality stavby mostů.

"I přizvaní němečtí experti nám potvrdili, že po pěti letech provozu nejsou mosty ve stavu, v jakém by měly být. Není ohrožena bezpečnost, ale životnost je nižší, opravy by mohly být ekonomicky náročnější," dodala Martina Vápeníková.

Zástupci společnosti Eurovia podle Petry Kučerové ale s obsahem německé studie dosud seznámeni nebyli. "Tuto zprávu jsme neviděli, nemůžeme ji tedy zodpovědně komentovat," vysvětlila.

Studie německých profesorů, jejichž části již unikly do médií, navíc zatím není dokončena.

"Zpráva ještě není hotova, dopracovávají se poslední drobnosti, proto také nebyla dosud zveřejněna," vysvětlila Martina Vápeníková. Ani zveřejnění některých částí zprávy v médiích vztahům mezi ŘSD a Eurovií nepomohlo.

"Komunikace ŘSD prostřednictvím médií nám přijde jako velmi nestandardní, obzvláště když my respektujeme vzájemnou dohodu, že přes média komunikovat nebudeme," komentovala úniky částí zprávy Petra Kučerová.

ŘSD a společnost Eurovia se zatím nedokázaly shodnout ani na způsobu řešení nejstaršího a nejznámějšího problému dálnice - zvlnění nedaleko Třebovic.

"Pořád se řeší problém podloží, které je stále nestabilní. Ve hře jsou varianty zbroušení vozovky nebo výměna podloží," vysvětlila Martina Vápeníková.

"Dokud se nedohodneme na příčinách zvlnění, nelze způsob oprav určit," reagovala mluvčí Eurovie.