Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Špatně zapojené brzdy, uzavřela inspekce nehodu vlaku s uhlím v Paskově

  10:25aktualizováno  10:25
Za únorové vykolejení 21 vagonů s uhlím v Paskově na Frýdecko-Místecku mohly špatně zapojené brzdy, zjistila Drážní inspekce. Strojvedoucí jejich funkčnost neověřil, přestože měl o jejich správném natlakování pochybnosti. Škoda se vyšplhala na téměř 22 milionů korun.

Vlak v Paskově vykolejil kvůli špatně zapojeným a nenatlakovaným brzdám. | foto: Drážní inspekce

Bezprostředně po havárii (psali jsme o ní zde) sčítala nejvyšší škody společnost AWT, které patří lokomotiva, devět havarovaných vagonů a k tomu je také provozovatelem drážní vlečky. Ostatní poškozené vagony vlastní jiní dopravci.

„Můžeme konstatovat, že k mimořádné události došlo z důvodu selhání lidského faktoru, přičemž příčiny vzniku jsou na straně strojvedoucího i vedoucího posunu,“ konstatoval mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Fotogalerie

Inspektoři zjistili, že potrubí samočinné tlakové brzdy mezi lokomotivou a prvním vagonem zaměstnanci špatně propojili. Tím pádem se brzdové zařízení málo natlakovalo vzduchem a brzda, která má zajišťovat rovnoměrné účinkování brzd celé soupravy, nefungovala.

Sám strojvedoucí o správném propojení pochyboval, protože se hlavní potrubí soupravy tlakovalo příliš krátce.

„Osobně ze země správné propojení zkontroloval. Závadu nezjistil, ale své pochyby tím vyvrátil jen částečně. Přesto neprovedl zkoušku brzdy a o své pochybnosti neinformoval vedoucího posunu. Na pokyn dal soupravu do pohybu, přičemž udělený pokyn ho opravňoval k malému posunu pouze v oblasti Staříče, kde ještě měly být provedeny povinné úkony,“ popsali inspektoři v dokumentu.

V průběhu jízdy strojvedoucí zjistil, že nefunguje nejen průběžná brzda, ale ani rychločinné brzdění určené pro případ přetržení soupravy či použití záchranné brzdy. Vlivem jízdy z kopce rychlost pozvolna stoupala, takže pomocí radiostanice zburcoval vedoucího posunu. Výpravčí mohl neovladatelný vlak po sedmi kilometrech jízdy akorát odklonit na neobsazenou kolej.

V době havárie pracovníci v místech vlečkové stanice Dolu Paskov neprováděli žádnou údržbu ani opravy, díky čemuž se při havárii nikdo nezranil. Škoda na vlečce byla přes čtyři miliony, na soupravě přes 17 milionů.

Vrátil se s lokomotivou a neví proč

Policie událost stále vyšetřuje jako obecné ohrožení z nedbalosti. Záviset bude až na jejím posouzení, zda některého ze zaměstnanců obviní.

„Podle našich zjištění jsou bezprostředními příčinami události neukončení jízdy, respektive nezastavení soupravy a neprovedení zkoušky brzdy. Drážní inspekce ale odpovědnost ani vinu neurčuje, to je na orgánech činných v trestním řízení,“ doplnil Drápal.

Firma AWT jako provozovatel vlečky v červnu v reakci na havárii vydala nový provozní řád, který postupy provádění posunu konkretizuje. Jestli zaměstnance potrestala a jak, neupřesnila.

„Vyšetřování Drážní inspekce sice skončilo, stále však probíhá policejní vyšetřování, proto v tuto chvíli nemůžeme poskytovat žádné informace,“ sdělil bez podrobností mluvčí firmy Lukáš Kresač.

Souprava přepravovala uhlí ze Staříče do Paskova na další úpravu 19. února odpoledne. Kvůli nefungujícím brzdám dosáhla rychlosti až 71 kilometrů v hodině, přičemž maximum na vlečce je 30 km/h. Poté, co vagony až na jeden vykolejily, utržená lokomotiva pokračovala v jízdě.

Strojvedoucí s ní následně popojel zpět, což zpočátku zmátlo vyšetřovatele. „Proč manipuloval s ovládacími prvky lokomotivy a změnil po havárii jízdou zpět její konečnou polohu, nedokáže vysvětlit,“ píše se také ve zprávě inspektorů.




Nejčtenější

V SPD chtějí odvolat vlastního poslance. Sepisují proti němu petici

Moravskoslezský lídr SPD Lubomír Volný chce švýcarizaci České republiky,...

Z hnutí Svoboda a přímá demokracie v Moravskoslezském kraji odcházejí členové. Kvůli hádkám. Tvrdí, že na vině je...

Rozmrzelý Baroš: Nejhorší sezona, řeknu to naplno, jsme prostě v ...

Kapitán Baníku Milan Baroš (v červeném) čelí přesile hráčů Liberce.

Soupeřovi fanoušci ho vřele vítali. „Mílan Baroš,“ skandovali. Ostravský útočník však po utkání 14. kola první ligy v...



Zpěvák a student Dan Bárta získal univerzitní cenu za výzkum vážek

Dan Bárta při přebírání ocenění Ostravské univerzity za výzkum vážek. (14....

Pět cen, z toho dvě akademikům a tři studentům, udělil rektor Ostravské univerzity Jan Lata na výroční akci školy,...

Nejhorší byly obrovské vlny, říká dobrodruh, který sjel Dunaj na kajaku

Zdeněk Lyčka po Dunaji uplaval 2 800 kilometrů.

Dobrodruh Zdeněk Lyčka z Frýdku-Místku mnohokrát ve Švédsku zvládl devadesátikilometrový Vasův běh na lyžích a má za...

Třinec chtěl útočit na první místo v tabulce, v Olomouci ale neuspěl

Zleva třinecký brankář Šimon Hrubec, jeho spoluhráč obránce Tomáš Linhart a...

Hokejisté Olomouce porazili v předehrávaném duelu 21. kola hokejové extraligy Třinec jednoznačně 4:0. Hosté přitom měli...

Další z rubriky

Snímek představí zaniklá místa Ostravy i unikátní záběry z předválečné doby

Jeden ze záběrů snímku Šachta pohřbených ideí.

Jak vypadala Ostrava v roce 1921, se mohou dozvědět diváci, kteří se zúčastní projekce snímku Šachta pohřbených ideí....

Tatra k nám patří, je to rodinná tradice, říká závodník Aleš Loprais

PŘED ODJEZDEM. Aleš Loprais a jeho nový speciál zvaný Královna před pondělním

Frenštátský závodník Aleš Loprais patří pravidelně k českým želízkům na závodech, jakými jsou Dakar nebo Silk Way...

Ostravské stopy: V hospodě seděly živly a páchla řeka, vzpomíná hudebník

Ostravský rodák Martin Jarošek vystudoval na konzervatoři dirigentství a...

Hudebník Martin Jarošek sice vystudoval ostravskou konzervatoř, ale místo aby komponoval nebo dirigoval, vrhl se do...

Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?
Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?

Tragický případ z minulého týdne nejspíš pohne českými zákony o pěstounské péči.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.