Hlavní hvězdou zahajovacího koncertu Janáčkova máje byl světoznámý španělský dirigent Manuel Hernández-Silva. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Zázemí Janáčkova máje, to je frmol. Hotel, cesty, hlídání času

  • 0
Pořadatelé festivalu Janáčkův máj, který v těchto dnech probíhá v Ostravě, to někdy nemají jednoduché. Kromě organizace koncertů musí občas vyslyšet i "vrtochy" umělců, plnit jim různá přání, sehnat ztracený manžetový knoflík či náhradního motýlka.

Co se děje v zákulisí Mezinárodního hudebního festivalu Janáčkův máj v okamžiku, když se z koncertních síní linou líbezné zvuky?

"Když posluchači sedí a užívají si hudby, pro festivalový tým to znamená pokračování práce," říká Jaromír Javůrek, ředitel Janáčkova máje.

Největší námaha čeká organizátory před koncertem. "Zajistit parkování, šatny, občerstvení pro veřejnost i umělce. Když je přítomen jeden sólista, je to poměrně jednoduché, ale když se jedná o kantátu nebo má koncert více částí, je třeba pohlídat nástupy jednotlivých účinkujících," říká ředitel. A řešit se musí i drobnosti.

Organizátoři sháněli i lahve na kojeneckou výživu

Umělec třeba těsně před vystoupením zjistí, že postrádá motýlka či manžetové knoflíčky. "Jsou to drobnosti, o kterých posluchač neví, a my se snažíme, abychom vše dali do pořádku. Bernarda Fink, světová mezzosopranistka, měla s sebou miminko, které ještě kojila, a tak jsme sháněli lahve na kojeneckou výživu a jedna z kolegyň miminko opatrovala, když umělkyně zpívala."

Úvodní koncert hostil Gong.

V zákulisí to žije nepřetržitě, a jakmile skončí koncert, tak začínají další peripetie.

"Je třeba umělce odvézt do hotelu nebo hned na letiště. Pro zajímavost, když u nás koncertuje norský soubor Bergen Barrokk, tak následující den každý z členů odlétá jiným letadlem. Praha, Vídeň, Krakov a Katovice," popisuje festivalové dění z druhé strany Jaromír Javůrek.

"Tým Janáčkova máje má čtyři osoby, mé tři kolegyně a mne. V průběhu festivalu se dále rozšiřujeme o techniky, pomocnice, hostesky. Maximálně na největších koncertech je to deset lidí. Na mých rtech se pak objevuje hořký úsměv, když mi někdo řekne, že by na to stačil jeden a půl člověka. Nesetkávám se s tím ojediněle. 'Co děláte celý rok, když festival trvá jenom tři týdny?' ptají se..." posteskne si Jaromír Javůrek.

Klavírista říkal jen: "Ne, ne, ne, cvičit, cvičit a cvičit"

Produkce zažívá i velmi náročné situace, když se třeba umělec náhle rozhodne, že nepojede autem, ale vlakem. "Už musíte myslet na to, že k vlaku je třeba poslat auto s řidičem, umělec se náhle rozhodne, že přijede o den dříve. Je třeba změnit ubytování..."

Jedním z čerstvých případů nečekaných změn je třeba moderátor Jiří Vejvoda, který s noblesou uvedl zahajovací koncert.

"Nakonec změnil příjezd, místo vlaku se rozhodl pro auto. Protože je profesionál, tak mi poslal SMS, že už je v hotelu, ale přijel s pejskem. To si naštěstí vyřídil sám," usmívá se Javůrek.

Sólista Christian Hadlant se například rozhodl, že přece jenom v dané odpoledne, když už je v tomto kraji, by rád navštívil Janáčkovy Hukvaldy.

"Okamžitě jsme potřebovali auto s řidičem, který musí umět anglicky, což není problém, protože naši řidiči jsou vysokoškoláci. No ale, když už jedeme na Hukvaldy, tak co Sigmund Freud? Takže to vzali přes Příbor," vypráví ředitel festivalu.

"Klavírista Konstantin Lifschitz zase neříkal nic jiného než: 'Ne, ne, ne, cvičit, cvičit a cvičit.' Pak jej ale taky napadlo, že by si na Hukvaldy zajel. Z Hukvald jsem jej nakonec nemohl dostat zpátky, musel jsem jej upozorňovat, že za dvě hodiny je koncert."

Dirigentům organizátoři doporučují návštěvu věže Nové radnice

Také jiní umělci mají zájem o prohlídky pamětihodností. Například v Hradci nad Moravicí, kde je zámek spjatý s Beethovenem, měli členové Bergen Barokk zájem o jeho prohlídku, což znamenalo zajistit anglicky mluvícího průvodce.

Zvláště dirigenti, kteří tady zkouší tři dny, tak se ptají, jestli by měli něco zajímavého vidět. "Doporučujeme jim věž městské radnice, protože z ní je jasně patrné, že Ostrava je zelená. Dirigent Bělohlávek projevil zájem o Dolní Vítkovice, jazzmani, co hráli na Landeku, zase o místní muzeum."

Někdy se ale také setkají interpreti s varováním před smogem. "Kvůli ovzduší je varujeme. Stálý smog tady je, co si budeme říkat, takže je před ním chráníme," dodává Jaromír Javůrek.

Drtivá většina umělců chce po svém výkonu na hotel. Sice přijmou pozvání na společenské setkání, ale jen symbolicky.

Na některé umělce se organizátoři nemohou doklepat v šatně

Dagmar Pecková třeba projevila přání, zda by se nemohla zajít najíst do nějaké normální restaurace. Většina umělců chce být sama nebo jen v úzkém okruhu.

"Jednoho z interpretů už jsme marně hledali po městě, další - dirigent - zase trval na tom, že z hotelu Imperial odjede na koncert deset minut před začátkem. Na některé se zase nemůžete doklepat v šatně a čas tlačí... Nepříjemné momenty, ale dnes už na to s úsměvem vzpomínáme," říká ředitel Janáčkova máje.

Festivalový shon v zákulisí potrvá minimálně do jeho konce - 11. června, kdy jej ukončí Závěrečný koncert v Domě kultury města Ostrava. Posluchači se mohou těšit na množství silných zážitků a jedinečných hudebních večerů.