Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

Zdražení benzinu likviduje taxikáře na Ostravsku, řidiči čepují etanol

  • 27
Rekordní ceny benzinu začínají ohrožovat i pracovní místa v Moravskoslezském kraji. O práci přicházejí taxikáři, kteří nedokážou držet v tvrdém konkurenčním boji ceny a přitom splácet své automobily, jež jsou pro ně zdrojem obživy.

Už jen nostalgicky a možná i trochu nevěřícně mohou lidé v kraji vzpomínat na leden roku 2009. Před pouhými dvěma roky byly ceny benzinu v kraji na pětiletém historickém minimu, za litr naturalu se tehdy v kraji platilo v průměru 22,29 koruny.

To už ale dávno neplatí. Od začátku března trhají průměrné ceny benzinu v kraji historické rekordy.

Vývoj cen benzinu

Rok krajský průměr*

2005   27,58
2006   29,96
2007   28,61
2008   30,83
2009   25,88
2010   31,63
2011   35,21

Zdroj: www.ccs.cz, * k 15. 4. každého roku

A lidé dělají, co mohou, aby ušetřili. "Jezdím tankovat do Polska. Buď do Chalupek nebo do Katovic, když tam mám cestu," říká Vítězslav Kačor z Ostravy. "Když člověk ví, kde natankovat, ušetří tam zhruba pět korun na litru," dodává. Vysoké ceny benzinu začínají pomalu dopadat i na taxikáře. Kvůli jejich růstu už několik zkrachovali.

Taxikáři nestíhají splácet leasingy vozů

"Ceny benzinu pořád rostou, ale my je nemůžeme promítat do našich cen pro zákazníky. Je tady totiž hodně velká konkurence a lidi by okamžitě přestoupili k ní," vysvětluje Roger Touth, spolumajitel společnosti Komfort Taxi. "My ty zvýšené náklady ještě můžeme rozpustit v dalších aktivitách, ale vím o několika taxikářích, hlavně těch, kteří měli auto na leasing, kteří museli skončit. Za vyšší jízdné jezdit nemohli a splátky měli pořád stejné. Takže neměli na splátky," dodal s tím, že podobných případů bude přibývat.

Tankování v Polsku, případně v jiných státech, dávají přednost i majitelé kamionů. Pro ty ale ještě místní ceny rekordních hodnot nedosáhly, do maxim v polovině roku 2008, kdy se nafta prodávala za 35 korun 12 haléřů, stále okolo sedmdesáti haléřů chybí.

Tankování v Polsku se ne vždy vyplatí

"V Polsku je to sice levnější, ale dá se tam tankovat jen, když tam člověk jede pro nějaký větší nákup. Jinak projezdím to, co bych ušetřil, mám to tam totiž čtyřicet kilometrů," upozorňuje Tibor Skala z Frýdku-Místku na jeden z problémů při jízdě za levnějším benzinem. Kvůli vzdálenosti se tankování v Polsku většině lidí z kraje finančně nevyplatí.

O to větší zájem je o palivo Ethanol E85, které zatím nabízí jen omezený počet čerpacích stanic.

"Abych pravdu řekl, to, že jsme začali prodávat Ethanol E85, bylo mým nejlepším obchodním krokem," libuje si Jan Veselský, majitel sítě čerpacích stanic Vena Trade, která má pobočku například ve Staré Vsi u Rýmařova.

"O etanol je totiž stále větší zájem, od doby, kdy se začaly ceny benzinu zvyšovat, jsme zaznamenali nárůst zájmu v desítkách procent," přibližuje situaci na trhu Jan Veselský. O etanol je zájem hlavně kvůli jeho ceně. Směs 85 procent biolihu a 15 procent naturalu je totiž osvobozena od daně a jeho cena se pohybuje zhruba o osm korun níže, než kolik stojí klasický natural.

Etanol by měli kupovat jen řidiči s upravenými vozy

"Prodej etanolu je obrovská konkurenční výhoda, díky němu jsme ve výsledku nepocítili odliv zákazníků, i když ten je při současných cenách benzinu jasně pozorovatelný. Etanol ale kupují jak lidé s upravenými vozy, tak ti, kteří je upravené nemají. Prý to jde, většinou míchají poměr s naturalem 1:1, žádné stížnosti prý zatím nebyly, i když odborníci doporučují automobil upravit," dodal majitel společnosti Vena Trade.

Zvýšený zájem o tankování Etanolu E85 zaznamenali i manažeři společnosti Unicorn, provozující čerpací stanice například na Frýdecko-Místecku nebo na Karvinsku. "V posledních měsících je ten zájem viditelný na první pohled, stačí, že ethanol někde začneme prodávat a lidé si na něj rychle zvyknou. Bez úprav bych jeho koupi ale nedoporučil," řekl jeden z manažerů společnosti.

Vysoké ceně benzinu se lidé chtějí vyhnout i přechodem na plyn. "Obecně platí, že čím dražší je benzin, tím více lidí chce přestavbu na plyn. V poslední době je zájem hodně velký," řekl Petr Klosík, majitel jednoho z frýdeckomísteckých autoservisů.