Železniční trať z Frýdlantu nad Ostravicí do Valašského Meziříčí projde rozsáhlou rekonstrukcí. Ilustrační foto

Železniční trať z Frýdlantu nad Ostravicí do Valašského Meziříčí projde rozsáhlou rekonstrukcí. Ilustrační foto | foto: Martin Stolař, MAFRA

Nové koleje, opravy nádraží. Železnici na Frýdecko-Místecku čekají změny

  • 5
Správa železniční dopravní cesty chce v nejbližších dvou letech investovat téměř dvě miliardy korun do rekonstrukce trati mezi Frýdlantem nad Ostravicí a Valašským Meziříčím. V plánu je kromě toho i modernizace nádraží a zastávek.

Prakticky po celý příští rok budou muset cestující využívající služeb Českých drah na trati mezi Ostravou a Valašským Meziříčím se zpožděními většiny vlaků.

Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC), která má kolejiště v České republice na starosti, totiž na trati chystá generální opravy hned dvou úseků, mezi Frýdkem- Místkem a Frýdlantem nad Ostravicí a Frýdlantem nad Ostravicí a Valašským Meziříčím.

"Na příští rok chystáme na celé trati revitalizaci," řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. "Náklady pro rekonstrukci prvního úseku nyní předpokládáme na 990 milionů korun, pro druhý pak 989 milionů s tím, že práce na obou částech by měly skončit v závěru roku 2015," dodal.

Cestující musí počítat s náhradními autobusy

Oba úseky se budou opravovat po částech. Výluky tedy budou následovat postupně, mezi jednotlivými stanicemi.

"Pravděpodobně budou výluky vždy pouze v úseku, na kterém se bude aktuálně pracovat. Tam bude zajištěna náhradní autobusová doprava," popsal Iliaš.

"Přesný harmonogram výluk zatím neznáme," přidala se mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

"Vše bude záležet na rozpisu prací, teprve po jejich zveřejnění se těmto výlukám přizpůsobíme. Cestující s nimi budou seznámeni včas jak vývěskami na jednotlivých nádražích a zastávkách, tak na našich internetových stránkách," dodala.

Na zvažované zdvojkolejnění a elektrifikaci si trať mezi Ostravou a Valašským Meziříčím podle všeho ještě několik let počká.

Plán na zkapacitnění trati se opět vynořil před osmi roky, kdy se začalo hovořit o příchodu automobilky Hyundai. V první fázi měla být o další kolej a elektrickou trakci rozšířena trať mezi nádražím v Ostravě-Kunčicích a Frýdkem-Místkem, následovat měla odbočka do Českého Těšína, na niž je napojen právě areál jihokorejské automobilky a následným krokem mělo být zdvojkolejnění a elektrifikace trati do Valašského Meziříčí.

Záloha hlavní trati? Zatím zřejmě ne

Stát by tím získal zálohu pro případ problémů na hlavní trase spojující Ostravu s Přerovem a Olomoucí. Ta totiž občas bývá, například v době záplav nebo velkých havárií, jako byl pád mostu ve Studénce, neprůjezdná.

"Co se týče další perspektivy investic do této trati, je aktuálně v plánu zpracování celkové studie proveditelnosti," vysvětlil Marek Illiaš s tím, že výsledek studie, který by měl být znám na podzim, může ovlivnit i rozsah plánované modernizace.

"Na základě výsledku této studie bude rozhodnuto, jak rozsáhlá modernizace a s jakými náklady bude zvolena," dodal mluvčí s tím, že vedle této trati se bude studie týkat i úseků Frýdek-Místek - Český Těšín, Třinec, Frýdlant nad Ostravicí - Ostravice a Studénka - Veřovice.

Fakt, že si SŽDC už nechalo zpracovat na modernizaci trati Frýdek-Místek - Valašské Meziříčí studii EIA, ale napovídá, že se s rozšířením trati nyní nepočítá. Součástí modernizace trati bude i posunutí nádraží v Bašce a rekonstrukce železniční zastávky v Pržně.