Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do roku 2020 chce mít Moravskoslezský kraj všechny autobusy nové

  12:58aktualizováno  12:58
Klimatizace, wi-fi nebo USB zásuvky mají být od roku 2020 povinným vybavením autobusů na pravidelných linkách v Moravskoslezském kraji. Do konce roku 2018 chce mít krajský úřad jasno, kdo bude zajišťovat veřejnou autobusovou dopravu ve dvanácti zbývajících oblastech regionu.

Ilustrační snímek | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

„Chceme, aby cestující mohli jezdit nízkopodlažními autobusy, v nichž bude samozřejmostí klimatizace, možnost platit kartou nebo wi-fi,“ říká Jakub Unucka, náměstek hejtmana pro dopravu.

Zatím jezdí autobusy podle nových pravidel ve dvou oblastech – na Jablunkovsku a Českotěšínsku. Výsledky dalších dvou už kraj zná, ale zatím je nezveřejnil. Poslední vítězný dopravce by měl na linky nastoupit v prosinci roku 2020 v okolí Havířova.

„Největší váhu, 90 procent, bude mít v nabídkách uchazečů nabídková cena, z deseti procent výsledek ovlivní technická kritéria,“ vysvětluje podmínky výběrových řízení Unucka. „Větší šanci na úspěch bude mít uchazeč, který do budoucna počítá s větším podílem nízkopodlažních autobusů a vozidel na CNG ve svém vozovém parku.“

Problémy autobusů na CNG (dva z nich shořely při lednových mrazech – pozn. red.) jsou podle Jakuba Unucky již vyřešeny výměnou součástky, která nebyla konstruována na nízké teploty a oba požáry zavinila.

Nové smlouvy by měly kraji ušetřit

Podle náměstka hejtmana by měl kraj nově vybraným dopravcům platit za ujeté kilometry méně, než kolik doplácí podle dosavadních smluv.

„Například na Českotěšínsku jsme podle smlouvy, kterou naši předchůdci podepsali bez výběrového řízení v roce 2008, jezdili za 33,19 koruny, nově to bude 28,99 koruny,“ řekl náměstek hejtmana.

A podobnou změnu si slibuje i od chystaných výběrových řízení.

Jen za rok 2016 zaplatil krajský úřad na kompenzacích dopravcům 598 milionů korun, letos by to mělo být ještě o 86 milionů korun více.

Celkem autobusy na linkových spojích loni ujely přes 30 milionů kilometrů. Na každý ujetý kilometr tak kraj doplácel téměř dvacet korun. Zatímco podle stávajících smluv kraj dopravcům doplácel náklady a jízdné zůstávalo provozovatelům, nově bude zadavatel hradit veškeré náklady a jízdné bude příjmem kraje. „Kraj tak bude moci snadněji regulovat výši jízdného, to dříve tak snadno nešlo,“ řekla mluvčí krajského úřadu Petra Špornová.

Malou změnu chystá krajský úřad i ve svých plánech na zajištění železniční dopravy. Před několika týdny sice deklaroval, že chce o nových smlouvách na provozování železničních tratí v nejbližších letech jednat výhradně se zástupci Českých drah, po silné odezvě soukromých dopravců svůj postoj poněkud posunul.

„S Českými drahami dál chceme jednat přednostně, ale jsem domluvený s dalšími velkými provozovateli v republice na tom, že se sejdeme, aby nám řekli, co mohou ve stávajícím prostředí nabídnout. Pak zvážíme, jak budeme postupovat dál,“ dokončil Jakub Unucka.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

ilustrační snímek
Muž léta dával na internet dětské porno, množství udivilo i policisty

Stovky videí a tisíce fotografií s dětskou pornografií nahrál za deset let na internetové stránky muž z Ostravy. Nyní ho obvinili policisté. Před soudem může...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Dívka se snažila přetnout rvačku vlčáků, psi ji pokousali

Devatenáctiletou dívku pokousali dva vlčáci, když je venčila. Psi nejprve soupeřili mezi sebou, do slečny se pustili, když se je snažila odtrhnout. Pomoci jí...  celý článek

Obžalovaný Goran Boban přichází do jednací síně. (7. listopadu 12016)
Chorvat dal vyhodit do vzduchu svou vilu u Nového Jičína. Dostal čtyři roky

Krajský soud v Ostravě uložil čtyři roky vězení chorvatskému podnikateli Goranu Bobanovi. Navíc by měl zaplatit přes milion korun. Uznal ho vinným, že kvůli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.