Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Do roku 2020 chce mít Moravskoslezský kraj všechny autobusy nové

  • 3
Klimatizace, wi-fi nebo USB zásuvky mají být od roku 2020 povinným vybavením autobusů na pravidelných linkách v Moravskoslezském kraji. Do konce roku 2018 chce mít krajský úřad jasno, kdo bude zajišťovat veřejnou autobusovou dopravu ve dvanácti zbývajících oblastech regionu.

„Chceme, aby cestující mohli jezdit nízkopodlažními autobusy, v nichž bude samozřejmostí klimatizace, možnost platit kartou nebo wi-fi,“ říká Jakub Unucka, náměstek hejtmana pro dopravu.

Zatím jezdí autobusy podle nových pravidel ve dvou oblastech – na Jablunkovsku a Českotěšínsku. Výsledky dalších dvou už kraj zná, ale zatím je nezveřejnil. Poslední vítězný dopravce by měl na linky nastoupit v prosinci roku 2020 v okolí Havířova.

„Největší váhu, 90 procent, bude mít v nabídkách uchazečů nabídková cena, z deseti procent výsledek ovlivní technická kritéria,“ vysvětluje podmínky výběrových řízení Unucka. „Větší šanci na úspěch bude mít uchazeč, který do budoucna počítá s větším podílem nízkopodlažních autobusů a vozidel na CNG ve svém vozovém parku.“

Problémy autobusů na CNG (dva z nich shořely při lednových mrazech – pozn. red.) jsou podle Jakuba Unucky již vyřešeny výměnou součástky, která nebyla konstruována na nízké teploty a oba požáry zavinila.

Nové smlouvy by měly kraji ušetřit

Podle náměstka hejtmana by měl kraj nově vybraným dopravcům platit za ujeté kilometry méně, než kolik doplácí podle dosavadních smluv.

„Například na Českotěšínsku jsme podle smlouvy, kterou naši předchůdci podepsali bez výběrového řízení v roce 2008, jezdili za 33,19 koruny, nově to bude 28,99 koruny,“ řekl náměstek hejtmana.

A podobnou změnu si slibuje i od chystaných výběrových řízení.

Jen za rok 2016 zaplatil krajský úřad na kompenzacích dopravcům 598 milionů korun, letos by to mělo být ještě o 86 milionů korun více.

Celkem autobusy na linkových spojích loni ujely přes 30 milionů kilometrů. Na každý ujetý kilometr tak kraj doplácel téměř dvacet korun. Zatímco podle stávajících smluv kraj dopravcům doplácel náklady a jízdné zůstávalo provozovatelům, nově bude zadavatel hradit veškeré náklady a jízdné bude příjmem kraje. „Kraj tak bude moci snadněji regulovat výši jízdného, to dříve tak snadno nešlo,“ řekla mluvčí krajského úřadu Petra Špornová.

Malou změnu chystá krajský úřad i ve svých plánech na zajištění železniční dopravy. Před několika týdny sice deklaroval, že chce o nových smlouvách na provozování železničních tratí v nejbližších letech jednat výhradně se zástupci Českých drah, po silné odezvě soukromých dopravců svůj postoj poněkud posunul.

„S Českými drahami dál chceme jednat přednostně, ale jsem domluvený s dalšími velkými provozovateli v republice na tom, že se sejdeme, aby nám řekli, co mohou ve stávajícím prostředí nabídnout. Pak zvážíme, jak budeme postupovat dál,“ dokončil Jakub Unucka.