Gabiony jsou bloky ze speciální kovové sítě s kamennou výplní.
„V tomto úseku zeď nyní neplní zásadní nosnou funkci,“ konstatoval mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl a zároveň upozornil, že při sesutí se nestala žádná nehoda ani nebyl ohrožen provoz.
„Místo jsme ihned zajistili dopravním značením. Odstraňujeme sesutý materiál a hlavně zjišťujeme příčinu kolapsu zdi,“ přiblížil Rýdl další postup.
Ve směru z Ostravy na Opavu se proto v současnosti jezdí jedním pruhem.
Odborníci navíc netuší, jestli nehrozí pokračování sesuvu.
„Samozřejmě sledujeme stabilitu celého svahu i konstrukčních vrstev komunikace,“ uklidňoval mluvčí ŘSD. Sesuv také poničil systém odvodnění části svahu.
Opěrnou zeď zhotovila stavební společnost Eurovia. Právě tato firma se pře s ŘSD o to, kdo může za zvlněný úsek dálnice D1 v Ostravě.
Mluvčí Eurovie Iveta Štočková uvedla, že spolupracují s projektantem opěrné zdi i s ŘSD na řešení situace. „V tuto chvíli nejsou bohužel známy příčiny této události,“ sdělila.
Pracovník firmy přímo na místě řekl MF DNES, že pět a půl metru vysoká a půl metru široká zeď byla dosud v naprostém pořádku. „Ani zkoušky při stavbě neukazovaly na nějaký problém.“